Спеціальність | Початкова освіта |
Освітній ступінь | Магістр |
Факультет | Факультет педагогічної освіти |
Гарант освітньої програми | Стахів Марія Олексіївна |
Електронна адреса | mariya.stakhiv@lnu.edu.ua |
Повна назва закладу вищої освіти та структурного підрозділу
| Львівський національний університет імені Івана Франка, факультет педагогічної освіти, кафедра початкової та дошкільної освіти |
Ступінь вищої освіти та назва кваліфікації мовою оригіналу
| Магістр Магістр початкової освіти; учитель початкової школи |
Офіційна назва освітньої програми | Освітньо-професійна програма «Початкова освіта» |
Тип диплома та обсяг програми | Диплом магістра, одиничний, 90 кредитів ЄКТС, термін навчання 1 рік 4 місяці (денна та заочна форми) |
Наявність акредитації | Сертифікат: Серія НД, №1492480 відповідно до рішення Акредитаційної комісії від 01 березня 2016р. протокол № 120 (наказ МОН України від 14.03.2016 № 434л з галузі знань (спеціальності) 01 Освіта/Педагогіка 013 Початкова освіта визнано акредитованим за рівнем магістр (на підставі наказу МОН України від 19.12.2016 №1565) Термін дії сертифіката до 01 липня 2021 року. |
Цикл/рівень | НРК України – 7 рівень QF-EHEA – другий цикл EQF LLL – Level 7. |
Передумови | Наявність здобутої вищої освіти ступеня бакалавр або спеціаліст |
Мова викладання | Українська, англійська (частково) |
Термін дії освітньої програми | 5 років (до наступного планового оновлення, не перевищуючи період акредитації) |
Формування особистості фахівця, здатного вирішувати складні нестандартні завдання і проблеми інноваційного та дослідницького характеру у галузі початкової освіти. Набуття інтегральних, загальних та спеціальних (фахових, предметних) компетентностей щодо здійснення інноваційної педагогічної управлінської, моніторингової, психологічної, соціальної діяльності у закладах загальної середньої освіти |
Предметна область (галузь знань 01 Освіта/Педагогіка спеціальність 013 «Початкова освіта») | – об’єкти вивчення: педагогічна система вищої освіти та педагогічна діяльність, яка передбачає викладання педагогіки та фахових методик початкової освіти; – теоретичний зміст предметної області: основні тенденції і напрями перспективного розвитку та становлення національної освіти в Україні; зарубіжні та вітчизняні концепції освіти, навчання та виховання в початковій школі; історичний досвід організації системи початкової освіти; базові поняття та технології викладання педагогіки та методики початкової освіти; – методи, методики та технології: розроблення та застосування сучасних технологій навчання і виховання дітей молодшого шкільного віку. |
Орієнтація освітньої програми | Освітньо-професійна, прикладна |
Основний фокус освітньої програми та спеціалізації | Формування й розвиток професійної компетентності для здійснення дослідницької та інноваційної діяльності у галузі початкової освіти з урахуванням сучасних євроінтеграційних процесів в освіті. Ґрунтовне засвоєння навчальних дисциплін із широким застосуванням практичної підготовки, методик навчання та виховання дітей молодшого шкільного віку, відповідного проектування освітнього процесу в загальноосвітньому навчальному закладі. Акцент на формування здатності здійснювати інноваційну діяльність щодо підвищення якості освітнього процесу у початковій школі. |
Особливості програми | Спрямованість на вирішення прикладних завдань в галузі початкової освіти, підготовка майбутнього фахівця до виконання педагогічних функцій, ураховуючи сучасні вимоги освітнього середовища. Програма базується на сучасних знаннях галузевого законодавства та нормативно-інструктивних матеріалів у сфері початкової та вищої школи; сучасних уявленнях про тенденції, закономірності розвитку педагогіки. Освітня програма передбачає: викладання окремих навчальних дисциплін англійською мовою («Конфлікти в педагогічній діяльності», «Чинники успішного працевлаштування за фахом»), можливість проходження студентами педагогічної практики у Вищій педагогічній школі університету м. Клагенфурт (Австрія), наявність загально університетської програми академічної мобільності. |
Придатність до працевлаштування | Згідно з чинною редакцією Національного класифікатора України: Класифікатор професій ДК 003:2010 із змінами, затвердженими наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 4 березня 2016 року № 394), магістр початкової освіти має право обіймати такі посади: 2331 Вчитель початкової школи 25157 Вчитель початкового навчально-виховного закладу 24275 Організатор позакласної та позашкільної виховної роботи з дітьми 24313 Педагог-організатор 1229.1 *Завідувач відділу (у складі управління освітою) 22710 *Інспектор шкіл 22568 *Інспектор-методист 23476 *Заступник директора з навчально-виховної, виховної роботи Випускники можуть займати первинні посади відповідно до професійних назв робіт, а також посади у тих видах діяльності, які позначено зірочкою (*), при набутті ними відповідного досвіду. |
Подальше навчання | Можливість навчання на третьому (освітньо-науковому) рівні вищої освіти. |
Викладання та навчання | Викладання здійснюється з використанням основних засад: проблемно-орієнтованого та особистісно-орієнтованого навчання; електронного навчання в системі Moodle; кредитного-модульного навчання; самонавчання. Викладання проводиться у вигляді: лекцій, мультимедійних лекцій, інтерактивних та інтегрованих лекцій, семінарів, практичних занять, занять на базах практик, індивідуальних занять. |
Оцінювання | Оцінювання навчальних досягнень студентів здійснюється за системою ECTS та національною шкалою оцінювання. Поточний контроль: усне та письмове опитування, оцінка роботи в малих групах, захист звітів педагогічної практики, тестування, презентації індивідуальних науково-дослідних завдань, проектів. Підсумковий контроль – екзамени та заліки з урахуванням накопичених балів поточного контролю. Державна атестація – підготовка і публічний захист (демонстрація) магістерської роботи та кваліфікаційного іспиту. Атестація здійснюється у формі: – публічного захисту (демонстрації) магістерської роботи в ЕК; – кваліфікаційного іспиту «Технології та фахові методики початкової освіти». |
Інтегральна компетентність
| Здатність компетентно розв’язувати різноаспектні комплексні задачі і проблеми в галузі початкової освіти, керуючись принципами толерантної комунікації, культурної і міжкультурної взаємодії, творчої, креативної й інноваційної професійної діяльності у виробничих ситуаціях, що характеризуються невизначеністю умов і вимог. |
Загальні компетентності (ЗК)
| 3К 1. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо. Виявляти національну й особистісну гідність, громадянську свідомість та активність, дбати про розвиток і функціонування громадянського суспільства; мати і обстоювати власну громадянську позицію незалежно від впливу політичних партій і різних конфесій. 3К 2. Цінування і повага різноманітності та мультикультурності. Здійснювати професійну діяльність за принципами толерантності, безоціночності іншої особистості; вирішувати конфліктні ситуації і надавати підтримку в нових, проблемних і кризових ситуаціях. 3К 3. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. Мати потребу вдосконалювати і розвивати свій інтелектуальний і загальнокультурний рівень; самостійно набувати і використовувати нові знання і уміння; володіти практичними способами пошуку наукової і професійної інформації, культурою наукового дослідження, використовувати інноваційні та цифрові технології в професійній діяльності 3К 4. Здатність генерувати нові ідеї. Бути готовим проявляти ініціативу і приймати доцільні та відповідальні рішення в проблемних ситуаціях; діяти в нестандартних ситуаціях і нести соціальну й етичну відповідальність за прийняті рішення. 3К 5. Здатність працювати в команді. Вміння ставити актуальні завдання, спрямовувати свої зусилля на досягнення цілей, вмотивовувати всіх суб’єктів соціальної взаємодії на їх розв’язання; будувати свою діяльність відповідно до моральних, духовних, етичних і правових норм, працюючи в команді. Володіти навичками самоорганізації і саморегуляції. 3К 6. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. Володіти практичними способами пошуку наукової і професійної інформації з використанням сучасних комп’ютерних засобів, хмарних технологій, баз даних і знань. 3К 7. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. Досконало володіти всіма стилями і жанрами усного і письмового мовлення для комунікації з суб’єктами освіти. |
Фахові компетентності спеціальності (ФК) | ФК 1. Здатність використовувати форми, методи, технології та враховувати принципи науково-педагогічних досліджень, виявляти тенденції розвитку подій та прогнозувати розвиток педагогічних процесів у системі початкової освіти та підвищення професійної майстерності вчителя початкової школи. ФК 2. Здатність і готовність проектувати та застосовувати сучасні педагогічні технології забезпечення оптимальних умов пізнавальної діяльності дітей молодшого шкільного віку, аналізувати та оцінювати різноманітні психолого-педагогічні, методичні фактори, передбачати можливі наслідки їх застосування. ФК 3. Здатність організувати навчально-пізнавальну, виховну, самостійну та пошукову діяльність молодших школярів, розробляти навчально-методичні матеріали щодо покращення якості роботи та професійної майстерності. ФК 4. Здатність і готовність застосовувати сучасні методи, технології, прийоми, засоби навчання і виховання у сфері початкової освіти, опираючись на знання з психолого-педагогічних дисциплін, предметних методик. ФК 5. Здатність здійснювати ефективну організацію освітнього процесу у закладі загальної середньої освіти на основі знань теорії й практики вищої освіти. ФК 6. Здатність ефективно застосовувати сучасні інформаційно-комунікаційні технології у навчально-виховному процесі початкової школи, в спілкуванні з різними суб’єктами взаємодії щодо прийняття колективних рішень, враховуючи власні інтереси і потреби інших. ФК 7. Здатність до розв’язання професійно-педагогічних задач, розуміння сутності та соціального значення своєї професії. ФК 8. Здатність до саморозвитку, творчості, самовизначення, самоосвіти, конкурентоспроможності. |
Професійні знання, вміння та навички | ПРН-1. Володіти законодавчою базою щодо завдань, цілей, принципів, засад функціонування початкової освіти в Україні. Називати міжнародні та законодавчі акти України в галузі охорони дитинства про захист прав дітей та забезпечення їх повноцінного розвитку. ПРН-2. Знати нормативно-правові документи, що регламентують діяльність загальноосвітнього навчального закладу; напрями діяльності (адміністративна, методична, контролююча, проектна, освітня, виховна, фінансово-господарська тощо) вчителя початкової школи, функціональні обов’язки; права і обов’язки суб’єктів освітнього процесу; обсяг і функції роботи вчителя початкової школи; принципи адміністрування та управління; умови і передумови функціонування загальноосвітнього навчального закладу. ПРН-3. Знати сучасні концепції, завдання, зміст, методи, організаційні форми і засоби початкової освіти; особливості та інструментарій психолого-педагогічного супроводу освітнього процесу; методи діагностики та корекції психофізичного розвитку дітей молодшого шкільного віку; види і зміст контролю за його перебігом. ПРН-4. Знати традиційні та інноваційні технології організації і проведення методичної роботи в загальноосвітньому навчальному закладі за напрямами, обумовленими посадовими обов’язками вчителя початкової школи. ПРН-5. Володіти інформацією щодо правового регулювання трудових взаємин в загальноосвітньому навчальному закладі: порядку укладання колективного договору, трудового договору, контракту, припинення трудових відносин; установлення правил внутрішнього трудового розпорядку. ПРН-6. Знати і відтворювати санітарно-гігієнічні, педагогічні, естетичні вимоги до обладнання й оформлення приміщення та території загальноосвітнього навчального закладу. Володіти нормативами щодо створення матеріально-технічної бази загальноосвітнього навчального закладу. Знати правила організації медичного обслуговування дітей, створення умов для медичної оздоровчої, лікувально-профілактичної роботи. ПРН-7. Володіти знаннями про організацію методичної та навчальної діяльності вчителя початкової школи; уміннями організовувати навчально-пізнавальну та виховну діяльність молодших школярів. ПРН-8. Знати про сучасні тенденції, закономірності розвитку технологій, методик педагогічних дисциплін; сучасні наукові, методологічні та педагогічні засади, на яких побудовані навчальні курси, предмети; методики підготовки та проведення освітнього процесу в загальноосвітньому навчальному закладі; особливості сучасних інноваційних технологій та методики їх втілення в освітній процес. ПРН-9. Володіти базовими знаннями з гуманітарних та професійно-орієнтованих дисциплін, необхідних для вирішення професійних педагогічних завдань відповідно до освітньо-професійної програми та завдань початкової освіти. |
ПРН-10. Володіти уміннями і навичками забезпечення організації освітнього процесу в загальноосвітньому навчальному закладі з урахуванням принципів початкової освіти, зокрема дитиноцентризму, здоров’язбереження, розвивального навчання, особистісно-орієнтованого підходу, суб’єкт-суб’єктної взаємодії, компетентнісного підходу тощо. ПРН-11. Демонструвати уміння і навички роботи вчителя початкової школи: надавати методичну допомогу вчителям за всіма напрямами програм навчання і виховання молодших школярів, готувати й проводити різні форми методичної роботи з підвищення кваліфікації: семінари, практикуми, тренінги, консультації та інші заходи методичного спрямування. Організовувати роботу методичного об’єднання, методичної ради загальноосвітнього навчального закладу. ПРН-12. Уміти визначати напрями своєї діяльності, її конкретні цілі і завдання на кожному етапі навчальної, виховної роботи і передбачати кінцевий результат; володіти методами визначення ефективності заходів, спрямованих на підвищення якості навчально-виховної роботи; уміти проектувати власну педагогічну систему у професійній діяльності. ПРН-13. Уміти грамотно розробляти матеріали різних режимних моментів, виховних заходів, навчальних занять та їх застосовувати під час навчальної, виховної роботи відповідно до вимог початкової освіти. ПРН-14. Виявляти та формулювати проблеми, визначати об’єкт та предмет дослідження, формулювання мету та гіпотезу дослідження, визначати основні поняття; володіння методами збирання даних відповідно до гіпотез, створення масивів емпіричних даних, опрацювання різноманітних джерел повідомлень тощо, повага авторських прав; підбирати і використовувати універсальні та спеціальні методи дослідження; створювати, передавати та упроваджувати результати дослідження у практику. ПРН-15. Уміти розробляти документацію щодо навчання, виховання та методичної, організаційної роботи вчителя початкової школи, інспектора; уміти аналізувати, узагальнювати і поширювати передовий педагогічний досвід. | |
ПРН-16. Вміти ефективно взаємодіяти з органами управління і самоврядування; налагоджувати професійну комунікацію із загальноосвітніми навчальними закладами, забезпечуючи наступність і перспективність освіти. ПРН-17. Здійснювати комунікацію, орієнтуючись на стилі мовленнєвого спілкування в процесі вирішення професійно-педагогічних задач. ПРН-18. Прогнозувати, проектувати та коригувати педагогічну комунікацію з іншими суб’єктами освітнього процесу на засадах етики професійного спілкування, застосовуючи правила мовленнєвого етикету. ПРН-19. Використовувати засоби вербальної та невербальної комунікації задля підвищення рівня професійної культури. | |
ПРН-20. Вчитися упродовж життя й удосконалювати з високим рівнем автономності набуту під час навчання кваліфікацію. ПРН-21. Аналізувати соціально та особистісно значущі світоглядні проблеми, приймати рішення на основі сформованих ціннісних орієнтацій. ПРН-22. Оцінювати власну діяльність з позицій культурно-історичної, екологічної, духовної, морально-естетичної, педагогічної цінності. ПРН-23. Готовність до систематичного підвищення своєї професійно-педагогічної майстерності; уміти усвідомлювати рівень власної діяльності, своїх здібностей, бачити причини недоліків у своїй роботі, в собі; володіти навичками самовдосконалення, уміти використовувати механізм самооцінки власних досягнень у дослідницькій діяльності. |
Кадрове забезпечення | До реалізації освітньо-професійної програми залучаються науково-педагогічні працівники з науковими ступенями та/або вченими званнями, а також висококваліфіковані спеціалісти. З метою підвищення фахового рівня всі науково-педагогічні працівники один раз на п’ять років проходять стажування, в тому числі закордонні. В Університеті створено умови для підвищення кваліфікації викладачів, набуття педагогічної та професійної майстерності. |
Матеріально-технічне забезпечення | Основними складовими навчально-матеріальної бази університету є: аудиторії, навчальні, науково-дослідні та навчально-методичні лабораторії, кабінети, бібліотека, читальні зали, виробничі майстерні, стадіон, спортивні зали, що відповідають санітарно-технічним та протипожежним нормам. Для проведення практичних і лабораторних робіт, інформаційного пошуку та обробки результатів досліджень наявні спеціалізовані комп’ютерні класи Університету з необхідним програмним забезпеченням та необмеженим відкритим доступом до Інтернет-мережі. Наявна вся необхідна соціально-побутова інфраструктура. Існують перспективні плани та можливості розвитку матеріально-технічної бази (комп’ютерних робочих місць, мультимедійного обладнання у приміщенні розташування факультету) та науково-методичного забезпечення кабінетів, що реалізуються за рахунок державних та позабюджетних коштів, надходжень коштів від навчання студентів на замовлення фізичних та юридичних осіб, а також участі викладачів і студентів у виконанні грантових проектів. |
Інформаційне та навчально-методичне забезпечення | Використання в освітньому процесі електронних освітніх ресурсів, технологій змішаного або дистанційного навчання, системи електронного навчання Moodle, навчальних та методичних посібників, монографій. |
Національна кредитна мобільність | Здійснюється за індивідуальними договорами учасників освітнього процесу. Угода про програму паралельного навчання для студентів та отримання другого диплому, спільні дослідження в межах наукових програм між Прикарпатським національним університетом імені Василя Стефаника; Чернівецьким національним університетом імені Юрія Федьковича; Кам’янець-Подільським національним університетом імені Івана Огієнка. |
Міжнародна кредитна мобільність | Згідно з угодами ЛНУ імені Івана Франка про міжнародну кредитну мобільність, зокрема ERASMUS+ укладено договори із зарубіжними університетами для проходження практики та міжнародного стажування: 1) Вища педагогічна школа університету м. Клагенфурт (Австрія). 2) Університет Стефана чел Маре м. Сучава (Румунія) |
Навчання іноземних здобувачів вищої освіти | На основі Правил прийому до Львівського національного університету імені Івана Франка
|
Код н/д | Компоненти освітньої програми (навчальні дисципліни, курсові проекти (роботи), практики, кваліфікаційна робота) | Кількість кредитів | Форма підсумкового контролю |
Обов’язкові компоненти ОП | |||
1.1. Цикл загальної підготовки | |||
ОК.1 | Іноземна мова професійного спрямування | 4 | екзамен |
ОК.2 | Педагогічні інновації в Україні та за рубежем | 3 | екзамен |
ОК.3 | Майстерність педагогічної діяльності | 3 | екзамен |
ОК.4 | Психологія особистості | 3 | екзамен |
1.2. Цикл професійної підготовки | |||
ОК.5 | Методологія та методи педагогічних досліджень | 3 | екзамен |
ОК.6 | Теоретичні основи викладання педагогіки та методик початкової освіти | 4 | залік |
ОК.7 | Технології початкової освіти | 4 | екзамен |
ОК.8 | Розвиток акмеологічної культури педагога | 4 | залік |
ОК.9 | Комп’ютерні інформаційні технології в освіті та науці | 4 | екзамен |
ОК.10 | Культура наукової мови | 4 | екзамен |
ОК.11 | Виробнича практика | 15 | залік д. |
ОК.12 | Магістерська робота | 12 | Захист МР |
ОК.13 | Кваліфікаційний іспит | 3 | |
Загальний обсяг обов’язкових компонент: | 66 | ||
Вибіркові компоненти ОП | |||
2.1. Цикл загальної підготовки | |||
ВБ1 | Дисципліна вільного вибору студентів | 3 | залік |
2.2. Цикл професійної підготовки | |||
Вибірковий блок 1 | |||
ВБ1.1 | Освітологія | 4.5 | залік |
ВБ1.2 | Педагогічна антропологія | 4.5 | залік |
ВБ1.3 | Конфлікти в педагогічній діяльності (англ. мовою) | 4 | залік |
ВБ1.4 | Організація інтелектуального дозвілля | 4 | залік |
ВБ1.5 | Організація та управління в системі початкової освіти | 4 | залік |
Вибірковий блок 2 | |||
ВБ2.1 | Громадянське виховання | 4.5 | залік |
ВБ2.2 | Методика виховної роботи зі студентами | 4.5 | залік |
ВБ2.3 | Чинники успішного працевлаштування за фахом (англ. мовою) | 4 | залік |
ВБ2.4 | Профілактика та подолання професійного та емоційного вигорання | 4 | залік |
ВБ2.5 | Педагогічна етика та комунікативний етикет викладача | 4 | залік |
Загальний обсяг вибіркових компонент: | 24 | ||
ЗАГАЛЬНИЙ ОБСЯГ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ | 90 |
Форма атестації здобувачів вищої освіти
Атестація випускників освітньо-професійної програми 013 «Початкова освіта» здійснюється у формі кваліфікаційного іспиту та захисту магістерської роботи,
завершується видачею документа встановленого зразка про присудження ступеня магістра з присвоєнням кваліфікації: Магістр початкової освіти; учитель початкової школи.
Атестація здійснюється відкрито і публічно.