Мікробіологія

СпеціальністьБіологія
Освітній ступінь
Магістр
Факультет Біологічний факультет
Гарант освітньої програми
Гнатуш Світлана Олексіївна
Електронна адреса svitlana.hnatush@lnu.edu.ua
Запрошуємо роботодавців, представників ринку праці, випускників та всіх зацікавлених сторін до обговорення проєктів освітніх програм з метою підтвердження їхньої релевантності, відповідності результатів навчання (знань, умінь, навичок, компетентностей) потребам сучасного ринку праці. Свої пропозиції та зауваження Ви можете надіслати на поштову скриньку quality@lnu.edu.ua

 

Загальна інформація

Повна назва вищого навчального закладу та структурного підрозділу Львівський національний університет імені Івана Франка, біологічний факультет
Ступінь вищої освіти та назва кваліфікації Магістр

Магістр з біології. Мікробіолог.

Офіційна назва освітньої програмиМікробіологія.
Тип диплому та обсяг освітньої програмиДиплом магістра, одиничний, 90 кредитів ЕКТС, термін навчання 1 рік 4 місяці.
Наявність акредитаціїСертифікат про акредитацію спеціальності НД 1492509, дійсний до 01.07.2024 р.
Цикл/рівень програмиНРК України – 7 рівень FQ-EHEA- другий цикл EQLLLL – 7 рівень
ПередумовиНаявність ступеня бакалавра, або ОКР спеціаліста.
Мови викладанняУкраїнська.
Термін дії освітньої програмиДо наступного планового оновлення, не перевищуючи періоду акредитації.

[згорнути]
Мета освітньої програми

Мета програми спрямована на поглиблену фундаментальну, спеціалізовану та практичну підготовку фахівців у галузі біології і мікробіології для виробничої, науково-виробничої, дослідницької діяльності.

[згорнути]
Характеристика освітньої програми

Предметна область (галузь знань / спеціальність / спеціалізація програми)09 Біологія/091 Біологія/Мікробіологія.

 

Об’єкт вивчення: будова, функції і процеси життєдіяльності мікроорганізмів, їх біорізноманіття та взаємодія з навколишнім середовищем, іншими організмами, значення мікроорганізмів у біосфері, народному господарстві, охороні здоров’я людини.

Цілі навчання – підготовка висококваліфікованих фахівців, які здатні вирішувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері біології, зокрема, мікробіології, або у процесі навчання, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов і передбачають застосування законів, теорій та методів природничих наук.

Теоретичний зміст предметної області: будова, функції та процеси життєдіяльності, систематика, методи дослідження мікроорганізмів; механізми збереження, реалізації та передачі генетичної інформації у мікроорганізмів; форми взаємовідносин між мікро- та макроорганізмами; сучасні молекулярно-біологічні методи дослідження мікроорганізмів; практичне використання мікроорганізмів, зокрема й у промислових виробництвах. Поняття, концепції, принципи, закони сучасної біологічної науки та їх використання для оцінки стану біологічних систем різного рівня організації, представлення та використання результатів біологічних досліджень.

Методи, методики та технології: методи лабораторних мікробіологічних досліджень, моніторингу, біоінформатики, математичної та статистичної обробки експериментальних даних та інтерпретації результатів біологічних досліджень, інформаційні та комунікаційні технології, методи моделювання мікробіологічних процесів і явищ. Інструменти та обладнання: прилади та устаткування для лабораторних мікробіологічних досліджень, бази даних, спеціалізоване програмне забезпечення, комп’ютерні засоби. Об’єкти дослідження: мікроорганізми, мікробіологічні моделі.

Орієнтація освітньої програмиОсвітньо-професійна з урахуванням специфіки роботи науково-дослідних установ, мікробіологічних підприємств, діагностичних лабораторій, харчових підприємств, компаній, ЗВО.
Основний фокус освітньої програми та спеціалізаціїСпеціальна освіта в галузі 09 Біологія спеціальності 091 Біологія.

Ключові слова: біологія, мікробіологія, мікроорганізми, мікробіологічний процес, метаболізм мікроорганізмів, геном мікроорганізмів, мікробні біотехнології.

Особливості програмиПрограма реалізується в активному освітньому середовищі за комплексного поєднання практичної та теоретичної підготовки і інтегрує класичну університетську освіту та інноваційні підходи до викладання. Значна увага приділена вивченню основ біоінформатики, методології мікробіологічних досліджень, що відповідає регіональним запитам стейкхолдерів. Пропонується широкий спектр дисциплін вільного вибору, участь у наукових семінарах та конференціях, літніх школах. Здобувачі залучаються до виконання наукових досліджень з використанням широкого спектру сучасних молекулярно-генетичних, мікробіологічних, біохімічних, біотехнологічних методів.

[згорнути]
Придатність випускників до працевлаштування та подальшого навчання

Придатність до працевлаштуванняРобота професіоналів у галузі біології, мікробіології, здатних здійснювати наукову, науково-практичну діяльність на підприємствах та в установах біологічного, мікробіологічного, медичного, екологічного, біотехнологічного профілю різної форми власності та підпорядкування, закладах вищої освіти. Випускники можуть займати посади у наступних галузях економіки і науки та виконувати зазначені професійні роботи відповідно до класифікатора професій ДК 003:2010:

237.1   Головний біолог

2211.1 Біолог-дослідник

2211.1 Молодший науковий співробітник (біологія)

2211.1 Науковий співробітник (біологія)

2211.1 Науковий співробітник-консультант (біологія)

2211.2 Біолог/Бактеріолог/Мікробіолог

2310 Викладачі університетів та вищих навчальних закладів

3211    Лаборант (біологічні дослідження)

біосинтетичних лікувальних засобів

3211    Технік-лаборант (біологічні дослідження)

7332    Приймальник біологічних матеріалів

7332    Препаратор біологічних об’єктів

8221    Препаратор виробництва

Випускник здатний виконувати роботу біолога/мікробіолога в галузі біологічних досліджень, може займати посади біолога,  лаборанта (біологічні дослідження), техніка-лаборанта, техніка-еколога, техніка-лаборанта (біологічні дослідження), фахівця з біотехнології у профільних закладах та аналогічні позиції у комерційних структурах (згідно класифікатору професій ДК 003: 2010). Може займати відповідні первинні посади у профільних науково-дослідних установах, у закладах середньої та професійно-технічної освіти; станціях захисту рослин, ботанічних садах, тепличних господарствах та агрокомбінатах, карантинних службах, службах з контролю за якістю продуктів та якості води, дослідно-селекційних станціях, біолого-хімічних та аналітичних лабораторіях виробничих підприємств, біотехнологічних, медичних та фармацевтичних лабораторіях і центрах.

Подальше навчанняМають право продовжити навчання на третьому освітньо-науковому рівні вищої освіти. Набуття часткових кваліфікацій за іншими спеціальностями в системі післядипломної освіти.

[згорнути]
Викладання та оцінювання

Викладання та навчанняСтудентоцентроване навчання, проблемно-орієнтоване навчання, дистанційне навчання, навчання через лабораторну практику, навчання на основі досліджень. Можливість вільного вибору не менше 25% дисциплін (за обсягом навантаження). Основні форми освітнього процесу: лекції, семінари, практичні заняття, курсова робота, самостійна робота з використанням підручників, навчальних посібників та електронних носіїв, системи Moodl,  консультації із викладачами. УІІ семестрі передбачено виробничу практику тривалістю 4 тижні, у ІІІ – виробничу (переддипломну) тривалістю 4 тижні.Відводиться час на написання магістерської роботи, яка презентується та обговорюється шляхом публічного захисту.
ОцінюванняОцінювання навчальних досягнень студентів здійснюється за системою ECTS та національною шкалою оцінювання відповідно до документів ЛНУ ім. Івана Франка про організацію та забезпечення якості навчального процесу.

Поточний контроль – усне та письмове опитування, оцінка роботи в малих групах, тестування, захист індивідуальних завдань.

Підсумковий контроль – екзамени та заліки з урахуванням накопичених балів поточного контролю.

[згорнути]
Програмні компетентності

Інтегральна компетентністьЗдатність розв’язувати складні задачі і проблеми в галузі біології при здійсненні професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог.
Загальні компетентності (ЗК)ЗК01. Здатність до пошуку та аналізу інформації з використанням різних джерел, у т.ч. результатів власних досліджень.

ЗК02. Здатність генерувати нові ідеї (креативність).

ЗК03. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології.

ЗК04. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів)

ЗК05. Здатність до абстрактного мислення, аналізу і синтезу інформації в галузі біології і на межі предметних галузей.

ЗК06. Здатність працювати у міжнародному контексті

ЗК07. Здатність використовувати міждисциплінарні підходи для критичного аналізу проблем біології.

ЗК08. Здатність розробляти та керувати проектами.

ЗК09. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні.

 

Фахові компетентності (ФК)

 

ФК01. Здатність користуватися новітніми досягненнями біології, необхідними для професійної, дослідницької та/або інноваційної діяльності.

ФК02. Здатність виконувати роботу з дотриманням правил біологічної етики, біобезпеки, біозахисту.

ФК03. Здатність користуватися сучасними інформаційними технологіями та аналізувати інформацію в галузі біології і на межі предметних галузей.

ФК04. Здатність планувати і виконувати експериментальні роботи з використанням сучасних методів та обладнання.

ФК05. Здатність формулювати задачі моделювання, створювати моделі об’єктів і процесів на прикладі різних рівнів організації живого із використанням математичних методів й інформаційних технологій.

ФК06. Здатність застосовувати законодавство про авторське право для потреб практичної діяльності.

ФК07. Здатність використовувати результати наукового пошуку в практичній діяльності.

ФК08Здатність аналізувати і узагальнювати результати досліджень різних рівнів організації живого, біологічних явищ і процесів.

ФК09. Здатність прогнозувати напрямки розвитку сучасної біології на основі загального аналізу розвитку науки і технологій.

ФК10. Здатність діагностувати стан біологічних систем за результатами дослідження організмів різних рівнів організації

ФК11. Здатність презентувати та обговорювати результати наукових і прикладних досліджень, готувати наукові публікації, брати участь у наукових конференціях та інших заходах.

ФК12. Розуміння принципів формування основних баз даних нуклеотидних й амінокислотних послідовностей та їхнього комп’ютерного аналізу, філогенетичної реконструкції на їхній основі.

ФК13. Здатність характеризувати функціонування метаболітних систем мікроорганізмів та самостійно аналізувати способи їхнього регулювання, характеризувати технологічні схеми в мікробіології, нові напрямки практичного використання мікроорганізмів.ФК14. Здатність застосовувати сучасні методи і підходи до вивчення геномів мікроорганізмів, процесів регуляції експресії їх генів, транскрипції, трансляції, фолдингу білка, а також розуміння процесів реплікації, рекомбінації, репарації, рестрикції та модифікації генетичного матеріалу у мікроорганізмів.ФК15. Розуміння сучасних методів дослідження шляхів обміну генетичною інформацією у мікроорганізмів.

ФК16. Здатність характеризувати основні групи антибіотичних препаратів, механізми та спектр їхньої дії, фактори, що впливають на їхню ефективність у разі введення в організм, а також визначати механізми формування резистентності бактерій до антибіотиків, проводити моніторинг антибіотикорезистентності мікроорганізмів.

ФК17. Здатність аналізувати і прогнозувати біогеохімічні процеси за участі мікроорганізмів та оцінити роль мікроорганізмів у здійсненні біогеохімічних колообігів хімічних елементів.

ФК18. Здатність характеризувати промислові мікробні технології й аналізувати технологічні схеми з акцентом на культивування продуцентів та вимоги до якості продукції.

[згорнути]
Програмні результати навчання (ПРН)

ПР01. Володіти державною та іноземною мовами на рівні, достатньому для спілкування з професійних питань та презентації результатів власних досліджень.

ПР02. Здійснювати злагоджену роботу на результат у колективі з урахуванням суспільних, державних і виробничих інтересів

ПР03. Використовувати бібліотеки, інформаційні бази даних, інтернет ресурси для пошуку необхідної інформації.

ПР04. Розв’язувати складні задачі в галузі біології, генерувати та оцінювати ідеї.

ПР05. Аналізувати та оцінювати вплив досягнень біології на розвиток суспільства.

ПР06. Аналізувати біологічні явища та процеси на молекулярному, клітинному, організменному, популяційно-видовому та біосферному рівнях з точки зору фундаментальних загальнонаукових знань, а також за використання спеціальних сучасних методів досліджень.

ПР07. Описувати й аналізувати принципи структурно-функціональної організації, механізмів регуляції та адаптації організмів до впливу різних чинників.

ПР08. Застосовувати під час проведення досліджень знання особливостей розвитку сучасної біологічної науки, основні методологічні принципи наукового дослідження, методологічний і методичний інструментарій проведення наукових досліджень за спеціалізацією.

ПР09. Планувати наукові дослідження, обирати ефективні методи дослідження та їх матеріальне забезпечення.

ПР010. Представляти результати наукової роботи письмово (у вигляді звіту, наукових публікацій тощо) та усно (у формі доповідей та захисту звіту) з використанням сучасних технологій, аргументувати свою позицію в науковій дискусії.

ПР011. Проводити статистичну обробку, аналіз та узагальнення отриманих експериментальних даних із використанням програмних засобів та сучасних інформаційних технологій.

ПР12. Використовувати інноваційні підходи для розв’язання складних задач біології за невизначених умов і вимог.

ПР13. Дотримуватися основних правил біологічної етики, біобезпеки, біозахисту, оцінювати ризики застосування новітніх біологічних, біотехнологічних і медико-біологічних методів та технологій, визначати потенційно небезпечні організми чи виробничі процеси, що можуть створювати загрозу виникнення надзвичайних ситуацій.

ПР14. Дотримуватись норм академічної доброчесності під час навчання та провадження наукової діяльності, знати основні правові норми щодо захисту інтелектуальної власності.

ПР15. Уміти самостійно планувати і виконувати інноваційне завдання та формулювати висновки за його результатами.

ПР16. Критично осмислювати теорії, принципи, методи з різних галузей біології для вирішення практичних задач і проблем.

ПР17. Аналізувати методи біоінформатики та їхні можливості і обмеження.

ПР18. Демонструвати знання про функціонування метаболітних систем мікроорганізмів та способи їхнього регулювання, а також характеризувати технологічні схеми в мікробіології і нові напрямки практичного використання мікроорганізмів.

ПР19. Аналізувати та оцінювати сучасні методи і підходи до вивчення геномів мікроорганізмів, процесів регуляції експресії їх генів, транскрипції, трансляції, фолдингу білка, реплікації, рекомбінації, репарації, рестрикції та модифікації генетичного матеріалу у мікроорганізмів.

ПР20. Демонструвати знання про сучасні методи дослідження шляхів обміну генетичною інформацією у мікроорганізмів.

ПР21. Аналізувати та оцінювати принципи класифікації антибіотиків, спектр та механізм їх дії; методи скринінгу мікроорганізмів-продуцентів антибіотиків та механізми антибіотикостійкості.

ПР22. Здійснювати скринінг продуцентів цільових біологічно активних речовин.ПР23. Аналізувати та оцінювати інформацію про фактори, що впливають на ефективність дії антибактеріальних препаратів у разі введення їх в організм.

ПР24. Дотримуватися основних методологічних принципів наукового дослідження у сучасній мікробіології, користуватися методологічним і методичним інструментаріємїх проведення.

ПР25. Аналізувати та оцінювати методологічні підходи для дослідження біогеохімічної діяльності мікроорганізмів та встановлення їхньої ролі у процесах колообігу хімічних елементів.

ПР26. Характеризувати промислові мікробні технології, аналізувати технологічні схеми з акцентом на вимоги до біотехнологічних штамів, культивування продуцентів, основні етапи виробництва і вимоги до якості продукції, а також пропонувати найраціональніші прийоми біоочищення промислових відходів.

[згорнути]
Ресурсне забезпечення реалізації програми

Специфічні характеристики кадрового забезпеченняКадрове забезпечення базується на відповідності наукових спеціальностей чи вчених звань науково-педагогічних працівників галузі знань та спеціальності; обов’язковості та періодичності проходження стажування і підвищення кваліфікації викладачів; рейтингуванні науково-педагогічних працівників; впровадження результатів стажування та наукової діяльності в освітній процес. Система добору кадрів здійснюється на конкурсній основі.
Специфічні характеристики матеріально-технічного забезпеченняНавчальні заняття проходять із використанням лабораторного обладнання (фотоколориметр, спектрофотометр, рН-метр, мікроскопи, термостати, автоклав, холодильники, дистилятор, центрифуги, термостати), боксів для роботи з мікроорганізмами, комп’ютерної та мультимедійної техніки.
Специфічні характеристики інформаційного та навчально-методичного забезпеченняОсвітній процес інтегровано у системі Moodl. Контроль за виконанням самостійної роботи може також проводитися за допомогою електронних засобів (електронна пошта, Telegram). Дисципліни забезпечені методичними вказівками, навчальними посібниками, підручниками, оn-line презентаціями до лекцій. Методичний матеріал періодично оновлюється та адаптується до цілей освітньої програми. У процесі навчання будуть дотримуватися академічної доброчесності.

Студенти отримують доступ до друкованих видань різними мовами, включаючи монографії, навчальні посібники, підручники, словники тощо. Вони можуть переглядати літературу з використанням традиційних засобів пошуку в бібліотеці або використовувати доступ до Інтернету, можуть використовувати наукометричні бази даних. Доступ до бібліотечних баз надається у внутрішній мережі університету.

 

[згорнути]
Академічна мобільність

Національна кредитна мобільністьЗгідно угод про співпрацю чи за наявності документів про неформальну освіту.
Міжнародна кредитна мобільністьКороткотривалі та семестрові обміни студентів з Поморською академією в Слупську (Польща). Угода від 03.06.2015 р.
Навчання іноземних здобувачів вищої освітиЗа умови володіння українською мовою згідно з Правилами прийому.

 

[згорнути]
Перелік компонент освітньо-професійної програми та їх логічна послідовність

Код н/дКомпоненти освітньої програми
(навчальні дисципліни, курсові проекти (роботи), практики, кваліфікаційна робота)
К-сть кредитівФорма

підсумкового контролю

1234
Обов’язкові компоненти ОП
ЗК 1.1.01Інтелектуальна власність і авторське право3,0залік
ЗК 1.1.02Філософія біології3,0іспит
ПП 1.2.01Проблемні питання сучасної біології3,0залік
ПП 1.2.02Біоінформатика5,0іспит
ПП 1.2.03Виробнича практика6,0диф. залік
ПП 1.2.04Виробнича (переддипломна) практика6,0диф. залік
ПП 1.2.05Атестаційний екзамен3,0
ПП 1.2.06Кваліфікаційна робота9,0
ПП 1.3.01Метаболізм мікроорганізмів4,0іспит
ПП 1.3.02Молекулярна мікробіологія4,0іспит
ПП 1.3.03Антибіотики4,0іспит
ПП 1.3.04Промислова мікробіологія (анг. мовою)4,0залік
ПП 1.3.05Біогеохімічна діяльність мікроорганізмів4,0іспит
ПП 1.3.06Методологія наукових досліджень3,0залік
ПП 1.3.07Магістерський семінар3,0залік
ПП 1.3.08Курсова робота3,0
Всього

 

 

 

 

 

67,0
Вибіркові компоненти ОП
ЗК2.1.1.01Біологічні основи формування залежностей3залік
Дистанційне навчання біології
Педагогіка і психологія вищої школи
Педагогіка дорослих
Історія екологічної думки
Історія біології
Інноваційні методи екоосвітньої діяльності
Інклюзивне навчання
Екологічні проблеми туризму
Планування наукової кар’єри та основи ринку праці
Порівняльна педагогіка
Хвороби цивілізації
Стратегія адаптації організму
ПП2.1.2.01Біоенергетика4залік
Бактеріологічний аналіз
Біологічні основи інфекційних процесів
Біологічно активні речовини рослин
Біотрансформація ліків і ксенобіотиків
Генетика поведінки
Екологічна фізіологія
Інвазійні види та структура ценозів
ПП2.1.2.02Вірусний канцерогенез4залік
Генетичні основи репродуктивної біології людини
Глікобіологія
Нетипове структурне різноманіття рослин
Онкоімунологія
Біологія лікарських рослин
Біоніка
ПП2.1.2.03Мікробіологічний моніторинг у фармації і фармакогнозії4залік
Клітинна біофізика: від молекул до патології
Лабораторна діагностика у клініці та експерименті
Етологія тварин
Геноміка
Оранжерейні і культивовані рослини
Репродуктивна фізіологія людини
Рослини і біобезпека
ПП2.1.2.04Епігенетика4залік
Комп’ютерне моделювання в біології
Мікробіота організму людини
Молекулярні основи патологічних процесів
Рослини і космос
Стратегії поведінки та механізми психічних процесів
Рослини офіційної і неофіційної медицини
Паразитологія
ПП2.1.2.05

 

 

 

 

Санітарна  мікробіологія4залік
Молекулярно-генетичні методи в популяційній біології, екології та медицині
Молекулярні та клітинні механізми розвитку стресу
Сучасні технології в медицині
Управління популяціями тварин
Фітодизайн та його фізіологічні основи
Рослини і нанотехнології
Математичне моделювання біосистем
Всього ВК ОП23,0
Всього90,0

ФОРМА АТЕСТАЦІЇ здобувачів другого (магістерського) ступеня вищої освіти

Атестація випускників освітньо-професійної програми «Мікробіологія» спеціальності 091 «Біологія» проводиться у ІІІ семестрі у формі атестаційного екзамену та публічного захисту кваліфікаційної роботи. Вона завершується видачею документу встановленого зразка про присудження ступеня магістра із присвоєнням кваліфікації: Магістр з біології. Мікробіолог. Атестацію проводять відкрито і публічно.

 

Кваліфікаційна робота:

  • має передбачати розв’язання теоретичної або практичної задачі із застосуванням фундаментальних положень і методів системного аналізу, характеризуватися комплексністю та невизначеністю умов;
  • має містити аналіз сучасного стану вирішуваної задачі, робочу гіпотезу;
  • має містити описання методів та одержаних результатів;
  • має містити аналіз і теоретичне обґрунтування результатів дослідження;
  • має бути написана у науковому стилі, українською (чи/або англійською мовою);
  • має бути перевірена на плагіат;
  • має бути рекомендованою до захисту кафедрою мікробіології.

[згорнути]
Архів освітніх програм

[згорнути]