Комп’ютерна фізика

СпеціальністьФізика та астрономія
Освітній ступінь
Бакалавр
Факультет Фізичний факультет
Гарант освітньої програмиВістовський Віталій Володимирович
Електронна адресаvitaliy.vistovskyy@lnu.edu.ua
Запрошуємо роботодавців, представників ринку праці, випускників та всіх зацікавлених сторін до обговорення проєктів освітніх програм з метою підтвердження їхньої релевантності, відповідності результатів навчання (знань, умінь, навичок, компетентностей) потребам сучасного ринку праці. Свої пропозиції та зауваження Ви можете надіслати на поштову скриньку quality@lnu.edu.ua

 

Загальна інформація

Повна назва вищого навчального закладу та структурного підрозділуЛьвівський національний університет імені Івана Франка

Фізичний факультет

Ступінь вищої освіти та назва кваліфікаціїБакалавр.

Бакалавр фізики та астрономії. Фахівець з комп’ютерної фізики

Офіційна назва освітньої програмиОсвітньо-професійна програма

“Комп’ютерна фізика”

Тип диплому
та обсяг програми
Диплом бакалавра, одиничний, 240 кредитів ЄКТС,

термін навчання 3 роки 10 місяців

Наявність акредитаціїМіністерство освіти і науки України

Сертифікат про акредитацію

Серія НД  №14010790

Львівський національний університет імені Івана Франка відповідно до рішення Акредитаційної комісії від 6 червня 2019р. протокол №136 (наказ МОН України від 12.06.2019

№ 821), з галузі знань (спеціальності) 10 Природничі науки
104 Фізика та астрономія визнано акредитованим за рівнем бакалавр (на підставі наказу МОН України від 19.12.2016 № 1565).

Термін дії сертифіката до 1 липня 2029 р.

Цикл/рівеньНРК України – 6 рівень

FQ-EHEA — перший цикл, EQF-LLL — 6 рівень

ПередумовиНаявність повної загальної середньої освіти та згідно з “Правилами прийому до Львівського національного університету імені Івана Франка”
Мова викладанняУкраїнська
Термін дії освітньої програми10 років (до наступного планового оновлення, не перевищуючи періоду акредитації)

[згорнути]
Мета освітньої програми

Підготовка висококваліфікованих та конкурентоспроможних фахівців з фундаментальними теоретичними знаннями з фізики та практичними навичками наукової та виробничої діяльності, які розуміють закономірності суспільно-політичного та економічного розвитку України у світовому співтоваристві, усвідомлюють свою професійну і соціальну роль у цих процесах. Надання ґрунтовної освіти в галузі фізики, астрономії та комп’ютерних наук із широким доступом до працевлаштування та продовження навчання за другим (магістерським) рівнем вищої освіти.

[згорнути]
Характеристика освітньої програми

Предметна область (галузь знань, спеціальність, спеціалізація (за наявності))Галузь знань – 10 Природничі науки

Спеціальність – 104 Фізика та астрономія

Спеціалізація – Комп’ютерна фізика

Орієнтація освітньої програмиОсвітньо-професійна прикладна.

Акцент на освоєння сучасних мов програмування та методів комп’ютерного експерименту для дослідження фізичних явищ та процесів, програмування сучасних мікроприладів та обладнання з використанням інформаційних і комп’ютерних технологій .

Основний фокус освітньої програмиПрограма базується на загальновідомих наукових положеннях із врахуванням сьогоднішнього стану розвитку фізики, стану комп’ютерного експерименту, орієнтує на актуальні спеціалізації, в рамках яких можлива подальша професійна та наукова кар’єра.

Ключові слова: комп’ютерні технології, комп’ютерний експеримент, моделювання, наноматеріали, напівпровідники і діелектрики.

Опис

предметної

області

Об’єкт: фізичні та астрономічні об’єкти і процеси на всіх структурних рівнях організації матерії від елементарних частинок до Всесвіту, найбільш загальні закономірності, які описують властивості, різні форми руху і будову матерії та формують нові природничо-наукові знання.

Цілі навчання: підготовка фахівців, здатних розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми з фізики та/або астрономії у професійній діяльності або у процесі подальшого навчання, що характеризуються комплексністю і невизначеністю умов та передбачають застосування певних теорій і методів фізики та/або астрономії.

Теоретичний зміст предметної області: базові знання загальної фізики (механіка, коливання та хвилі, молекулярна фізика та термодинаміка, електрика та магнетизм, оптика, атомна фізика, фізика ядра та елементарних частинок); основ теоретичної фізики (класична механіка, статистична фізика та термодинаміка, електродинаміка, квантова механіка); загальної астрономії, загальної та теоретичної астрофізики, космології.

Методи, методики та технології: фізичні ідеї, гіпотези, теорії та моделі, методи експериментальних фізичних та астрономічних досліджень та математичні методи, що відповідають теоретичному змісту предметної області.

Інструменти та обладнання: Наукові прилади для фізичних та астрономічних досліджень і вимірювань, спеціалізоване програмне забезпечення.

Особливості програмиСтуденти можуть брати участь у програмах академічної мобільності.

[згорнути]
Придатність випускників до працевлаштування та подальшого навчання

Придатність до працевлаштуванняПосади молодшого інженерно-технічного персоналу у науково-дослідних академічних та галузевих інститутах і лабораторіях, дослідно-конструкторських бюро і заводських лабораторіях, в науково-виробничих об’єднаннях і на виробництві.

Перелік первинних посад:

1.      технік-лаборант (КП 3111);

2.      інженер-дослідник (КП 2149.2);

3.      інженер-програміст (КП 2132.2);

4.      інженер-дослідник з комп’ютеризованих систем та автоматики (КП 2131.2);

5.      технічні фахівці в галузі фізичних наук і техніки (КП 311).

Подальше навчанняПродовження освіти на другому (магістерському) освітньо-науковому рівні вищої освіти або набуття додаткових кваліфікацій в системі післядипломної освіти.

[згорнути]
Викладання та оцінювання

Викладання та навчанняСтудентоцентроване навчання, проблемно-орієнтоване викладання, а також електронне навчання в системі Moodle.

Викладання організовано у формі лекцій, лабораторних робіт, практично-семінарських занять, самостійної роботи студентів, індивідуальних занять та консультацій.

ОцінюванняОцінювання навчальних досягнень студентів здійснюється за системою ECTS (100-бальна шкала) та національною шкалою оцінювання.

Поточний контроль – усне та письмове опитування, колоквіуми, модульні контрольні роботи, захист індивідуальних завдань.

Підсумковий контроль – екзамени та заліки з урахуванням балів поточного контролю, захист курсових робіт та практик.

Державна атестація – державний екзамен.

[згорнути]
Програмні компетентності

Інтегральна компетентністьЗдатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми з фізики та/або астрономії у професійній діяльності або у процесі подальшого навчання, що передбачає застосування певних теорій і методів фізики та/або астрономії і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
Загальні компетентності (ЗК)К01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.

К02. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.

К03. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.

К04. Здатність бути критичним і самокритичним.

К05. Здатність приймати обґрунтовані рішення.

К06. Навички міжособистісної взаємодії.

К07. Навички здійснення безпечної діяльності.

К08. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.

К09. Визначеність і наполегливість щодо поставлених завдань і взятих обов’язків.

К10. Прагнення до збереження навколишнього середовища.

К11. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо.

К12. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і

письмово.

К13. Здатність спілкуватися іноземною мовою.

К14. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.

К15. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, їх місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.

Спеціальні (фахові) компетентностіК16. Знання і розуміння теоретичного та експериментального базису сучасної фізики та астрономії.

К17. Здатність використовувати на практиці базові знання з математики як математичного апарату фізики і астрономії при вивченні та дослідженні фізичних та астрономічних явищ і процесів.

К18. Здатність оцінювати порядок величин у різних дослідженнях, так само як точності та значимості результатів.

К19. Здатність працювати із науковим обладнанням та вимірювальними приладами, обробляти та аналізувати результати досліджень.

К20. Здатність виконувати обчислювальні експерименти, використовувати чисельні методи для розв’язування фізичних та астрономічних задач і моделювання фізичних систем.

К21. Здатність моделювати фізичні системи та астрономічні явища і процеси.

К22. Здатність використовувати базові знання з фізики та астрономії для розуміння будови та поведінки природних і штучних об’єктів, законів існування та еволюції Всесвіту.

К23. Здатність виконувати теоретичні та експериментальні дослідження автономно та у складі наукової групи.

К24. Здатність працювати з джерелами навчальної та наукової інформації.

К25. Здатність самостійно навчатися і опановувати нові знання з фізики, астрономії та суміжних галузей.

К26. Розвинуте відчуття особистої відповідальності за достовірність результатів досліджень та дотримання принципів академічної доброчесності разом з професійною гнучкістю.

К27. Усвідомлення професійних етичних аспектів фізичних та астрономічних досліджень.

К28. Орієнтація на найвищі наукові стандарти – обізнаність щодо фундаментальних відкриттів та теорій, які суттєво вплинули на розвиток фізики, астрономії та інших природничих наук.

К29. Здатність здобувати додаткові компетентності через вибіркові складові освітньої програми, самоосвіту, неформальну та інформальну освіту.

К30. Здатність планувати та створювати програмне забезпечення використовуючи мови високого рівня.

К31. Здатність програмувати мікроконтролери та використовувати їх для автоматизації фізичного експерименту.

К32. Здатність до планування розробки великих програмних продуктів шляхом поділу їх на окремі задачі.

[згорнути]
Програмні результати навчання (ПРН)

 ПР01. Знати, розуміти та вміти застосовувати основні положення загальної та теоретичної фізики, зокрема, класичної, релятивістської та квантової механіки, молекулярної фізики та термодинаміки, електромагнетизму, хвильової та квантової оптики, фізики атома та атомного ядра для встановлення, аналізу, тлумачення, пояснення й класифікації суті та механізмів різноманітних фізичних явищ і процесів для розв’язування складних спеціалізованих задач та практичних проблем з фізики та/або астрономії.

ПР02. Знати і розуміти фізичні основи астрономічних явищ: аналізувати, тлумачити, пояснювати і класифікувати будову та еволюцію астрономічних об’єктів Всесвіту (планет, зір, планетних систем, галактик тощо), а також основні фізичні процеси, які відбуваються в них.

ПР03. Знати і розуміти експериментальні основи фізики: аналізувати, описувати, тлумачити та пояснювати основні експериментальні підтвердження існуючих фізичних теорій.

ПР04. Вміти застосовувати базові математичні знання, які використовуються у фізиці та астрономії: з аналітичної геометрії, лінійної алгебри, математичного аналізу, диференціальних та інтегральних рівнянь, теорії ймовірностей та математичної статистики, теорії груп, методів математичної фізики, теорії функцій комплексної змінної, математичного моделювання.

ПР05. Знати основні актуальні проблеми сучасної фізики та астрономії.

ПР06. Оцінювати вплив новітніх відкриттів на розвиток сучасної фізики та астрономії.

ПР07. Розуміти, аналізувати і пояснювати нові наукові результати, одержані у ході проведення фізичних та астрономічних досліджень відповідно до спеціалізації.

ПР08. Мати базові навички самостійного навчання: вміти відшуковувати потрібну інформацію в друкованих та електронних джерелах, аналізувати, систематизувати, розуміти, тлумачити та використовувати її для вирішення наукових і прикладних завдань.

ПР09. Мати базові навички проведення теоретичних та/або експериментальних наукових досліджень з окремих спеціальних розділів фізики або астрономії, що виконуються індивідуально (автономно) та/або у складі наукової групи.

ПР10. Вміти планувати дослідження, обирати оптимальні методи та засоби досягнення мети дослідження, знаходити шляхи розв’язання наукових завдань та вдосконалення застосованих методів.

ПР11. Вміти упорядковувати, тлумачити та узагальнювати одержані наукові та практичні результати, робити висновки.

ПР12. Вміти представляти одержані наукові результати, брати участь у дискусіях стосовно змісту і результатів власного наукового дослідження.

ПР13. Розуміти зв’язок фізики та/або астрономії з іншими природничими та інженерними науками, бути обізнаним з окремими (відповідно до спеціалізації) основними поняттями прикладної фізики, матеріалознавства, інженерії, хімії, біології тощо, а також з окремими об’єктами (технологічними процесами) та природними явищами, що є предметом дослідження інших наук і, водночас, можуть бути предметами фізичних або астрономічних досліджень.

ПР14. Знати і розуміти основні вимоги техніки безпеки при проведенні експериментальних досліджень, зокрема правила роботи з певними видами обладнання та речовинами, правила захисту персоналу від дії різноманітних чинників, небезпечних для здоров’я людини.

ПР15. Знати, аналізувати, прогнозувати та оцінювати основні екологічні аспекти загального впливу промислово-технологічної діяльності людства, а також окремих фізичних і астрономічних явищ, наукових досліджень та процесів (природних і штучних) на навколишнє природне середовище та на здоров’я людини.

ПР16. Мати навички роботи із сучасною обчислювальною технікою, вміти використовувати стандартні пакети прикладних програм і програмувати на рівні, достатньому для реалізації чисельних методів розв’язування фізичних задач, комп’ютерного моделювання фізичних та астрономічних явищ і процесів, виконання обчислювальних експериментів.

ПР17. Знати і розуміти роль і місце фізики, астрономії та інших природничих наук у загальній системі знань про природу та суспільство, у розвитку техніки й технологій та у формуванні сучасного наукового світогляду.

ПР18. Володіти державною та іноземною мовами на рівні, достатньому для усного і письмового професійного спілкування та презентації результатів власних досліджень.

ПР19. Знати та розуміти необхідність збереження та примноження моральних, культурних та наукових цінностей і досягнень суспільства.

ПР20. Знати і розуміти свої громадянські права і обов’язки, як члена вільного демократичного суспільства, мати навички їх реалізації, відстоювання та захисту.

ПР21. Розуміти основні принципи здорового способу життя та вміти застосовувати їх для підтримки власного здоров’я та працездатності.

ПР22. Розуміти значення фізичних досліджень для забезпечення сталого розвитку суспільства.

ПР23. Розуміти історію та закономірності розвитку фізики та астрономії.

ПР24. Розуміти місце фізики та астрономії у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій.

ПР25. Мати навички самостійного прийняття рішень стосовно своїх освітньої траєкторії та професійного розвитку.

ПР26. Володіти навиками програмувати використовуючи мови високого рівня.

ПР27. Розуміти принципи автоматизації фізичного експерименту.

ПР28. Вміти розбивати великі програмні проекти на окремі задачі.

[згорнути]
Ресурсне забезпечення реалізації програми

Кадрове забезпеченняРозробники програми: 2 доктори наук, 4 кандидати наук. Всі розробники є штатними співробітниками Львівського національного університету імені Івана Франка.

Гарант освітньої програми: доктор фізико-математичних наук, професор Вістовський Віталій Володимирович.

Склад проектної групи освітньої програми, професорсько-викладацький склад, що задіяний до викладання навчальних дисциплін за спеціальністю, відповідають ліцензійним умовам  провадження освітньої діяльності на другому (магістерському) рівні вищої освіти.

Навчальний процес забезпечують доценти та професори кафедр ЛНУ імені Івана Франка.

Матеріально-технічне забезпеченняНавчальний процес забезпечений необхідними матеріально-технічними ресурсами для організації освітнього процесу, у  тому числі самостійної роботи студентів, а саме: навчальними аудиторіями, лабораторіями із сучасним устаткуванням, комп’ютерними робочими місцями, мультимедійним обладнанням, базами виробничої практики.
Інформаційне та навчально-методичне забезпеченняОфіційний веб-сайт http://www.lnu.edu.ua містить інформацію про освітні програми, навчальну, наукову і  виховну діяльність, структурні підрозділи, правила прийому, контакти; необмежений доступ до мережі Інтернет; наукова бібліотека, читальні зали; віртуальне навчальне середовище Moodle; навчальні і робочі плани; графіки навчального процесу; навчально-методичні комплекси дисциплін; дидактичні матеріали для самостійної та індивідуальної роботи студентів  з дисциплін, програми практик; методичні вказівки щодо виконання курсових робіт (проектів), кваліфікаційних робіт.

[згорнути]
Академічна мобільність

Національна кредитна мобільністьНа основі двосторонніх договорів між Львівським національним університетом імені Івана Франка та університетами України.
Міжнародна кредитна мобільністьПрограма Erasmus+ передбачає навчальну кредитну мобільність студентів та викладачів за участю Львівського національного університету імені Івана Франка та університетів Австрії, Франції, Німеччини, Італії. Польщі, Туреччини в межах підписаних угод.
Навчання іноземних

здобувачів вищої освіти

Навчання іноземних студентів проводиться на загальних  підставах за умови знання української мови.

[згорнути]
Перелік компонент освітньо-професійної програми та їх логічна послідовність

Компоненти освітньої програми (навчальні дисципліни, курсові проекти (роботи), практики, кваліфікаційна робота)Кількість кредитівФорма

підсумк. контролю

1234
Обов’язкові компоненти ОП
 Цикл загальної (гуманітарної та соціально-економічної) підготовки
ОК 1.Українська мова (за професійним спрямуванням)3,0іспит
ОК 2.Історія України3,0іспит
ОК 3.Філософія3,0іспит
ОК 4.Іноземна мова12,0іспит
ОК 5.Історія української культури3,0залік
ОК 6.Фізвиховання3,0залік
Цикл професійної та практичної підготовки
ОК 7.Матаналіз10,5іспит
ОК 8.Аналітична геометрія6іспит
ОК 9.Програмування7,5залік, іспит
ОК 10.Рівняння математичної фізики3,0іспит
ОК 11.Диференціальні та інтегральні рівняння4,0іспит
ОК 12.Механіка9,0іспит
ОК 13.Молекулярна фізика8,0іспит
ОК 14.Електрика і магнетизм8,0іспит
ОК 15.Оптика8,0іспит
ОК 16.Атомна фізика4,5іспит
ОК 17.Ядерна фізика4,5іспит
ОК 18.Теоретична механіка і основи механіки cуцільних середовищ3,5іспит
ОК 19.Електродинаміка3,0іспит
ОК 20.Квантова механіка6,0іспит
ОК 21.Термодинаміка і статфізика5,5іспит
ОК 22.Безпека життєдіяльності та охорона праці3,0залік
ОК 23.Навчальна комп’ютерна практика3,0диф. залік
ОК 24.Виробнича практика6,0диф. залік
ОК 25.Загальна астрономія та астрофізика3,0іспит
ОК АЕ.Атестаційний екзамен3,0атест. екз.
Спеціалізація «Комп’ютерна фізика»
ОК 26.Чисельні методи3,0залік
ОК 27.Лінійне програмування3,0залік
ОК 28.Об’єктно-орієнтоване програмування5,0іспит
ОК 29.Операційні системи реального часу3,0залік
ОК 30.Вступ до квантової інформатики3,0залік
ОК 31.Обробка і аналіз даних3,0залік
ОК 32.Мікроконтролери у фізичному експерименті3,0залік
ОК 33.Комп’ютерне моделювання фізичних процесів6,0іспит
ОК 34.Загальна теорія відносності3,0залік
ОК 35.Експериментальні методи дослідження фізичних параметрів матеріалів3,0залік
ОК 36.Програмування в середовищі Linux3,0залік
ОК 37.Курсова робота6,0захист
Загальний обсяг обов’язкових компонентів:180 
Вибіркові компоненти ОП
ВБ 1.Дисципліни вільного вибору12,0залік
ВБ 2.Вступ до теоретичної механіки

Аналітична механіка

3,0залік
ВБ 3.Вступ до класичної електродинаміки

Електромагнітне поле у вакуумі

7,0залік
ВБ 4.Основи векторного і тензорного аналізу

Тензорний аналіз на многовидах та його застосування в фізиці

4,0залік
ВБ 5.Фізичний практикум з механіки, молекулярної фізики, електрики та оптики

Загальний фізичний практикум

14,0залік
ВБ 6.Основи сучасної електроніки

Основи радіоелектроніки

7,5залік
ВБ 7.Фізика кластерних і наноструктурних матеріалів

Методи молекулярної динаміки

3,0залік
ВБ 8.Квантова електроніка і нелінійна оптика

Кристалооптика

3,5залік
ВБ 9.Методи математичної фізики 1

Теорія функцій комплексної змінної

3,0залік
ВБ 10.Фізика твердого тіла

Фізика кристалічних структур

3,0залік
Загальний обсяг вибіркових компонентів:60 
ЗАГАЛЬНИЙ ОБСЯГ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ240 

Форма атестації здобувачів вищої освіти

Форми атестації здобувачів

вищої освіти

Атестація здобувачів вищої освіти здійснюється у формі  атестаційного екзамену та завершується видачею документа встановленого зразка про присудження ступеня бакалавра із присвоєнням кваліфікації: Бакалавр фізики та астрономії. Фахівець з комп’ютерної фізики.
Вимоги до атестаційного/єдиного державного кваліфікаційного екзамену (екзаменів)Атестаційний екзамен має передбачати оцінювання основних результатів навчання з фізики та астрономії, визначених цією освітньою програмою.

Атестація здійснюється відкрито і публічно.

[згорнути]
Архів освітніх програм