Історія та археологія

СпеціальністьІсторія та археологія
Освітній ступінь
Бакалавр
Факультет Історичний факультет
Гарант освітньої програми
Зашкільняк Леонід Опанасович
Електронна адресаleonid.zashkilnyak@lnu.edu.ua
Запрошуємо роботодавців, представників ринку праці, випускників та всіх зацікавлених сторін до обговорення проєктів освітніх програм з метою підтвердження їхньої релевантності, відповідності результатів навчання (знань, умінь, навичок, компетентностей) потребам сучасного ринку праці. Свої пропозиції та зауваження Ви можете надіслати на поштову скриньку quality@lnu.edu.ua

 

Загальна інформація

Повна назва вищого навчального закладу та структурного підрозділуЛьвівський національний університет імені Івана Франка

 

Історичний факультет

Ступінь вищої освіти та назва кваліфікації мовою оригіналуСтупінь бакалавра

Бакалавр історії та археології

Офіційна назва освітньо-професійної програмиІсторія та археологія
Тип диплому та обсяг освітньо-професійної програмиДиплом бакалавра, одиничний, 240 кредитів ЄКТС, термін навчання 3 роки 10 місяців
Наявність акредитаціїСертифікат про акредитацію Серія НД № 1492443 за рішенням Акредитаційної комісії від 22 вересня 2014 р. протокол № 112 (наказ МОН України від 02.10.2014 № 2866л) на підставі наказу МОН України від 19.12.2016 № 1565
Цикл/рівеньНРК України – 6-й рівень, FQ-EHEA – перший цикл, EQF-LLL – 6 рівень
ПередумовиНаявність повної загальної освіти
Мова викладанняУкраїнська
Термін дії освітньо-професійної програми5 років (до наступного планового оновлення, не перевищуючи періоду акредитації)

[згорнути]
Мета освітньої програми

Підготовка фахівців, які здатні розв’язувати складні задачі та проблеми в сфері історії та археології, володіють спеціалізованими концептуальними знаннями і практичними навичками при проведенні дослідницької роботи із застосуванням креативних підходів.

[згорнути]
Характеристика освітньої програми

Предметна область (галузь знань, спеціальність, спеціалізація)03 Гуманітарні науки

032 Історія та археологія

Історія та археологія

Орієнтація освітньо-професійної програми Академічна, освітньо-професійна
Основний фокус освітньо-професійної програми та спеціалізації

 

Засвоєння теоретичних знань з історії та археології, формування у студентів професійних умінь і практичних навичок для розв’язання складних завдань і проблем суспільної ваги; розвиток загальних і фахових компетентностей, необхідних для роботи з історичним матеріалом.
Особливості освітньо-професійної програмиПоглиблене вивчення іноземних мов; науковий семінар; археологічно-краєзнавча, історико-краєзнавча та музейно-архівна практики.

[згорнути]
Придатність випускників до працевлаштування та подальшого навчання

Придатність до працевлаштування«Бакалавр історії та археології» може виконувати роботу та обіймати посади, що відповідають Державному класифікатору професій ДК003-2010: 2443.2 історик, консультант з питань історії, 2442.2 археолог; 2419.3 консультант в апараті органів державної влади, аналітичних центрах, політичних партіях, неурядових організаціях, що займаються аналізом державної політики чи дослідженням суспільних процесів.
Подальше навчанняНавчання на другому рівні вищої освіти (магістр)

[згорнути]
Викладання та оцінювання

Викладання та навчанняСтудентоцентроване навчання, проблемно-орієнтоване викладання, самонавчання, навчання через проведення наукових досліджень, професійно спрямованих практик. Викладання відбувається у формі лекцій, мультимедійних лекцій, семінарів, практичних занять, самостійного навчання, індивідуальних (консультативних) занять. Навчання базується на компетентнісному підході.
ОцінюванняОцінювання навчальних досягнень студентів здійснюється за системою ECTS та національною шкалою оцінювання. Поточний контроль – усне та письмове опитування, оцінка роботи в малих групах, тестування, захист індивідуальних завдань. Підсумковий контроль – екзамени та заліки з урахуванням балів поточного контролю. Державна атестація – Атестаційний іспит з історії та археології.

[згорнути]
Програмні компетентності

Інтегральна компетентністьЗдатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми історії та археології у процесі професійної діяльності або навчання, що передбачає застосування теорій і методів гуманітарних та соціальних наук та характеризується комплексністю і невизначеністю умов, умовами конкуренції.
Загальні компетентності (ЗК)

 

ЗК 1. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.

ЗК  2. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.

ЗК  3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу і синтезу.

ЗК  4. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.

ЗК  5. Здатність спілкуватися іноземною мовою.

ЗК  6. Здатність до пошуку та аналізу інформації з різних джерел.

ЗК  7. Здатність виявляти, ставити та вирішувати проблеми.

ЗК  8. Здатність застосовувати знання в практичних ситуаціях.

ЗК  9. Здатність бути критичним і самокритичним.

ЗК  10. Здатність працювати в команді.

Спеціальні компетентності (СК)СК 1. Усвідомлення взаємозв’язку між фактами, подіями, явищами і процесами в минулому та сучасності.

СК  2. Усвідомлення відмінностей в історіографічних поглядах різних періодів та в різних контекстах.

СК  3.Усвідомлення соціальних функцій історика, розуміння можливості використання історії для досягнення політичних цілей, в тому числі наслідків зловживання історією.

СК  4. Здатність використовувати у професійній діяльності наукові праці та інформаційно-довідкові видання (бібліографічні довідники, путівники до архівних фондів, архівні описи тощо), сучасні інформаційно-пошукові системи.

СК  5. Здатність відшуковувати необхідні для освітньої та наукової діяльності історичні джерела (архівні та опубліковані документи, етнографічні, картографічні матеріали, музейні експонати, археологічні артефакти і т. п.).

СК  6. Здатність використовувати релевантні методи опрацювання історичних та археологічних джерел, зокрема інструментарій спеціальних історичних дисциплін, а також сучасні інформаційні технології для обробки історичних даних. СК  7. Здатність використовувати фахові знання та професійні навички для виявлення, охорони та популяризації історико-культурної спадщини.

СК  8. Здатність використовувати у фаховій діяльності знання гуманітарних та соціальних наук, вміння аналізувати, оцінювати і прогнозувати політичні, економічні, культурні й соціальні події та явища.

СК  9. Здатність працювати з історичними текстами і документами, коментувати, анотувати їх відповідно до певних критеріїв; презентувати і обговорювати результати наукових досліджень.

СК  10. Здатність вільно оперувати спеціальною термінологією. СК  11. Здатність здійснювати та організовувати археологічну діяльність.

СК  12. Здатність робити відбір та прийняття на збереження артефактів і документів у відповідності до нормативів, організовувати археографічну діяльність, роботу в архівах та музеях, державних наукових та науково-дослідних установах у відповідності з прийнятими правилами та нормами.

СК 13. Діяти згідно з принципами академічної доброчесності та професійної етики історика.

[згорнути]
Програмні результати навчання (ПРН)

 ПРН 1. Знати найважливіші факти історичного минулого українського народу і історії людства загалом, а також мати більш глибокі знання про певний історичний період або проблему.

ПРН  2. Розуміти контекст і причини відповідних історичних подій та використовувати ці знання у професійній діяльності.

ПРН  3. Знати основні підходи до вивчення вітчизняної та світової історії, принципи і методи історичного пізнання, основні типи і види історичних джерел.

ПРН 4. Володіти понятійно-категоріальним апаратом історичної науки, професійно оперувати науковими термінами, прийнятими у фаховому середовищі.

ПРН  5. Вміти працювати з письмовими, речовими, етнографічними, усними, архівними та іншими історичними джерелами.

ПРН 6. Виявляти взаємозв’язки між процесами у минулому та на сучасному етапі, аналізувати суспільні процеси в історії України у контексті європейської та світової історії.

ПРН  7. Розуміти і виявляти відмінності в історіописанні, поглядах на минуле представників різних епох та у різних контекстах.

ПРН  8. Брати участь у плануванні та виконанні наукових досліджень у сфері історії, презентувати результати досліджень, аргументувати висновки.

ПРН  9. Мати навички організації практичного вирішення питань історичної пам’яті та охорони матеріальної й нематеріальної культурної спадщини України.

ПРН 10. Застосовувати сучасні методики у процесі популяризації історії та археології, а також здійсненні різних видів педагогічної діяльності.

ПРН  11. Здійснювати аналіз ситуацій з урахуванням історичного контексту та/або історичних передумов.

ПРН 12. Здійснювати комунікацію з професійних питань з представниками наукових, громадських, релігійних і національно-культурних організацій і спільнот.

ПРН  13. Розуміти загальні та специфічні риси історичного розвитку різних регіонів України, Європи та світу, фактори, що зумовлюють різноманіття культур та національних спільнот, ефективно співпрацювати з носіями різних історичних та культурних цінностей.

ПРН 14. Вміти акумулювати та поширювати кращий досвід професійної діяльності, інтегрувати досягнення інших наук для вирішення актуальних проблем історії та археології.

[згорнути]
Ресурсне забезпечення реалізації програми

Кадрове забезпечення Програма реалізується науково-педагогічними працівниками історичного факультету, 100 % яких мають наукові ступені за спеціальністю, відповідний стаж наукової та навчальної роботи, своєчасно відбувають науково-педагогічне стажування.
Матеріально-технічне забезпечення Використання технічного обладнання (комп’ютерів, проекторів). Освітній процес забезпечується в авдиторіях, де наявний вільний доступ до мережі Інтернет.
Інформаційне та навчально-методичне забезпечення Використання навчально-методичних розробок професорсько-викладацького складу історичного факультету Львівського національного університету імені Івана Франка (навчальні програми, робочі програми, підручники, посібники, практикуми, тексти лекцій, методичні вказівки до семінарських занять).

[згорнути]
Академічна мобільність

Кадрове забезпечення Програма реалізується науково-педагогічними працівниками історичного факультету, 100 % яких мають наукові ступені за спеціальністю, відповідний стаж наукової та навчальної роботи, своєчасно відбувають науково-педагогічне стажування.
Матеріально-технічне забезпечення Використання технічного обладнання (комп’ютерів, проекторів). Освітній процес забезпечується в авдиторіях, де наявний вільний доступ до мережі Інтернет.
Інформаційне та навчально-методичне забезпечення Використання навчально-методичних розробок професорсько-викладацького складу історичного факультету Львівського національного університету імені Івана Франка (навчальні програми, робочі програми, підручники, посібники, практикуми, тексти лекцій, методичні вказівки до семінарських занять).
9 – Академічна мобільність
Національна кредитна мобільність На основі договорів між Львівським національним університетом імені Івана Франка та навчальними закладами вищої освіти України.
Міжнародна кредитна мобільність На основі двосторонніх договорів між Львівським національним університетом імені Івана Франка та навчальними закладами вищої освіти країн-партнерів.
Навчання іноземних здобувачів вищої освіти На основі свідоцтва про завершення навчання на підготовчому відділенні для іноземних громадян Центру міжнародної освіти Інституту післядипломної освіти та доуніверситетської підготовки Львівського національного університету імені Івана Франка.

[згорнути]
Перелік компонент освітньо-професійної програми та їх логічна послідовність

Код н/дКомпоненти освітньої програми (навчальні дисципліни, практики, кваліфікаційна робота)Кількість кредитівФорма підсумкового контролю
1234
Обов’язкові компоненти ОПП
Цикл загальної (гуманітарної та соціально-економічної) підготовки
ЗК 1.1.01Українська мова (за професійним спрямуванням)3Екзамен
ЗК 1.1.02Іноземна мова15Залік / Екзамен
ЗК 1.1.03Соціологія4Залік
ЗК 1.1.04Історія української культури3Залік
ЗК 1.1.05Фізичне виховання3Залік
ЗК 1.1.06Філософія4Екзамен
Цикл професійної та практичної підготовки
ПП 1.2.01Вступ до історії3Залік
ПП 1.2.02Історія стародавніх цивілізацій4Екзамен
ПП 1.2.03Культурна антропологія4Залік
ПП 1.2.04Історія античних цивілізацій5Екзамен
ПП 1.2.05Основи археології4Екзамен
ПП 1.2.06Археологія України4Залік
ПП 1.2.07Давня історія України4Екзамен
ПП 1.2.08Історія України пізнього середньовіччя та ранньомодерного часу4Екзамен
ПП 1.2.09Історія України XVII–ХVIII ст.4Екзамен
ПП 1.2.10Історія України ХІХ ст.4Екзамен
ПП 1.2.11Історія України першої половини ХХ ст.4Екзамен
ПП 1.2.12Історія України другої половини ХХ і початку ХХІ ст.5Екзамен
ПП 1.2.13Історія та культура Візантії3Залік
ПП 1.2.14Історія середніх віків V–ХІ ст.4Екзамен
ПП 1.2.15Історія середніх віків ХІІ–XV ст.4Екзамен
ПП 1.2.16Історія Західної Європи і Північної Америки кінця XV – початку ХІХ ст.4Екзамен
ПП 1.2.17Історія Західної Європи і Північної Америки ХІХ – початку ХХ ст.4Екзамен
ПП 1.2.18Історія Західної Європи та Америки першої половини ХХ ст.4Екзамен
ПП 1.2.19Історія Західної Європи та Америки другої половини ХХ– початку ХХІ ст.5Екзамен
ПП 1.2.20Історія країн Сходу ХХ – початку ХХІ ст.4Залік
ПП 1.2.21Давня і середньовічна історія Центральної та Східної Європи4Екзамен
ПП 1.2.22Нова історія Центральної та Східної Європи4Екзамен
ПП 1.2.23Новітня історія Центральної та Східної Європи4Екзамен
ПП 1.2.24Загальна етнологія3Екзамен
ПП 1.2.25Історичне краєзнавство4Екзамен
ПП 1.2.26Етнологія України4Екзамен
ПП 1.2.27Етнологія Європи4Залік
ПП 1.2.28Основи музеології й архівознавства4Екзамен
ПП 1.2.29Спеціальні історичні дисципліни4Екзамен
ПП 1.2.30Основи джерелознавства4Екзамен
ПП 1.2.31Історія конституціоналізму в Україні3Залік
ПП 1.2.32Світова історіографія3Залік
ПП 1.2.33Українська історіографія3Залік
ПП 1.2.34Безпека життєдіяльності та охорона праці3Залік
ПП 1.2.35Навчальна практика: археологічно-краєзнавча3Залік (диферен-ційований)
ПП 1.2.36Навчальна практика: історико-краєзнавча3Залік (диферен-ційований)
ПП 1.2.37Навчальна практика: музейно-архівна3Залік (диферен-ційований)
ПП 1.2.35Атестаційний іспит: Історія та археологія3Екзамен
Загальний обсяг обов’язкових компонент:                                  177 кредитів ЄКТС
Вибіркові компоненти ОПП
2.1.1. Цикл загальної (гуманітарної та соціально-економічної) підготовки
ЗК2.1.1.01 – ЗК2.1.1.04Дисципліни вільного вибору студентом12Залік
2.1.2. Цикл професійної  та практичної підготовки
ПП2.1.2.01Смерть у стародавньому світі: релігійні та суспільні практики

Історична географія

Русь в Європі: політичні та культурні впливи

Повсякденне життя євреїв Галичини

Правлячі династії Центрально-Східної Європи (ІХ-ХVІІІ ст.)

Народне харчування народів Європи

Львів і львів’яни на тлі воєнних конфліктів XVII-XX ст.

Люди та ідеї ХІХ – ХХ ст.

3Залік
ПП2.1.2.02Невигаданий світ античної міфології

Генеалогія

Не “темні” середні віки: технології й інтелектуальні інновації

Європейська культура модерної доби

Історія Росії в ХІХ – на початку ХХІ ст.: влада і суспільство

Народна демонологія українців

Бої та битви в Галичині та Закарпатті у І половині ХХ ст.

Освіта та наука в контексті суспільної модернізації Галичини (кін. XVIII – поч. ХХ ст.)

3Залік
ПП2.1.2.03Середньовічні культові християнські пам’ятки на території України

Історія світових релігій

Лицарство і лицарська культура

Колоніальна політика та культурні впливи Франції в ХІХ – на початку ХХІ ст.

Освоюючи Європу: художня уява, туризм і культурна географія

Етнічні стереотипи народів Європи

Українсько-польські відносини в Західній Україні у 1919-1939 рр.

Соціально-демографічні процеси та національна свідомість населення України (друга пол. ХХ – поч. ХХІ ст.)

3Залік
ПП2.1.2.04Експертиза історико-культурних цінностей

Мова і палеографія українських рукописних пам’яток

Історія зброї (зброєзнавство)

Дунайська імперія: історія монархії Габсбургів

Дипломати, інтелектуали і обивателі: соціо-культурна історія міжнародних відносин першої половини ХХ ст.

Історія живопису: етнологічний аспект

Дисидентський рух: спротив, нонконформізм, пристосуванство в історії України др. пол. ХХ ст.

Монументальна пропаганда в Україні

3Залік
ПП2.1.2.05Поховальна обрядовість давнього населення України

Українські еліти Х‒XVIII ст.: мова, релігія, ідентичність

Історія кримськотатарського народу

Між традицією і модерністю: єврейський сегмент у європейській історії нового часу

Україна і Польща в ХХ ст.: проблеми конфліктів і співробітництва

Українське народне житло: історія, звичаї, обряди

Радянський тоталітарний режим на західноукраїнських землях 30-50-х роках ХХ ст.

Галичина і Волинь в роки Другої світової війни

3Залік
ПП2.1.2.06Бібілійна, християнська, церковна археологія

Кримінальна злочинність у повсякденному житті українських земель ХVI‒XVIII ст.: мікроісторія й інтерпретація джерел

Еліта і система влади в історичній ретроспективі

Мусульманські спільноти Заходу у другій половині ХХ – на початку ХХІ ст.

Інтелектуальна історія Європи

Історико-етнографічне районування України

Галичина в контексті європейської історії

Суспільство і влада: суспільно-політичні парадигми сучасної України

3Залік
2.1.3. Цикл професійної та практичної підготовки за блоками вибіркових дисциплін
Блок вибіркових дисциплін 1 “Середньовічні та ранньомодерні студії”
ПП2.1.3.1.01Науковий семінар12Залік
ПП2.1.3.1.02Курсова робота3Залік (диферен-ційований)
ПП2.1.3.1.03Курсова робота3Залік (диферен-ційований)
ПП2.1.3.1.04Курсова робота3Залік (диферен-ційований)
ПП2.1.3.1.05Цивілізації середньовічного Сходу3Залік
ПП2.1.3.1.06Києвохристиянська традиція в середньовічну та ранньомодерну епохи3Залік
ПП2.1.3.1.07Видатні постаті Середньовіччя3Залік
ПП2.1.3.1.08Міф як феномен пізнання і фальсифікації історії України3Залік
Блок вибіркових дисциплін 2 “Новітня історія України та історичне краєзнавство”
ПП2.1.3.2.01Науковий семінар12Залік
ПП2.1.3.2.02Курсова робота3Залік (диферен-ційований)
ПП2.1.3.2.03Курсова робота3Залік (диферен-ційований)
ПП2.1.3.2.04Курсова робота3Залік (диферен-ційований)
ПП2.1.3.2.05Охорона та реституція культурних пам’яток3Залік
ПП2.1.3.2.06Ідея соборності в Укр. революції 1917-1921 рр.: ідеологія й історична практика3Залік
ПП2.1.3.2.07Студентське середовище повоєнного Львова3Залік
ПП2.1.3.2.08“Перебудова” 1985-1991 рр.: український вимір консервативної революції (ідеї/ідеологія, політика/практика, історичні витоки, політичні наслідки)3Залік
Блок вибіркових дисциплін 3 “Європейські студії та американістика”
ПП2.1.3.3.01Науковий семінар12Залік
ПП2.1.3.3.02Курсова робота3Залік (диферен-ційований)
ПП2.1.3.3.03Курсова робота3Залік (диферен-ційований)
ПП2.1.3.3.04Курсова робота3Залік (диферен-ційований)
ПП2.1.3.3.05Трансформаційні процеси державного розвитку Німеччини3Залік
ПП2.1.3.3.06Монархія Габсбургів як центральноєвропейська історія і ностальгія3Залік
ПП2.1.3.3.07Політика багатокультурності у сучасній Європі3Залік
ПП2.1.3.3.08Тоталітарні режими у світовій історії новітнього часу: генеза, типи, регіональні особливості3Залік
Блок вибіркових дисциплін 4 “Етнологія”
ПП2.1.3.5.01Науковий семінар12Залік
ПП2.1.3.5.02Курсова робота3Залік (диферен-ційований)
ПП2.1.3.5.03Курсова робота3Залік (диферен-ційований)
ПП2.1.3.5.04Курсова робота3Залік (диферен-ційований)
ПП2.1.3.5.05Методика польових етнографічних досліджень3Залік
ПП2.1.3.5.06Історія української етнології3Залік
ПП2.1.3.5.07Теоретична етнологія3Залік
ПП2.1.3.5.08Націогенез українців3Залік
Блок вибіркових дисциплін 5 “Археологія та історія античності”
ПП2.1.3.4.01Науковий семінар12Залік
ПП2.1.3.4.02Курсова робота3Залік (диферен-ційований)
ПП2.1.3.4.03Курсова робота3Залік (диферен-ційований)
ПП2.1.3.4.04Курсова робота3Залік (диферен-ційований)
ПП2.1.3.4.05Археологія у Львівському університеті3Залік
ПП2.1.3.4.06Антична археологія3Залік
ПП2.1.3.4.07Етногенез слов’ян3Залік
ПП2.1.3.4.08Теорія та методика археологічних досліджень3Залік
Загальний обсяг вибіркових компонент:63 кредитів
ЗАГАЛЬНИЙ ОБСЯГ ОПП240 кредитів

Форма атестації здобувачів вищої освіти

Атестація випускників освітньо-професійної програми спеціальності 032 Історія та археологія проводиться у формі складання атестаційного іспиту з історії та археології завершується видачею документа встановленого зразка про присудження йому ступеня бакалавра з присвоєнням кваліфікації: Бакалавр історії та археології.

Атестація здійснюється відкрито і публічно.

[згорнути]