Спеціальність | Історія та археологія |
Освітній ступінь | Бакалавр |
Факультет | Історичний факультет |
Гарант освітньої програми | Зашкільняк Леонід Опанасович |
Електронна адреса | leonid.zashkilnyak@lnu.edu.ua |
Повна назва вищого навчального закладу та структурного підрозділу | Львівський національний університет імені Івана Франка
Історичний факультет |
Ступінь вищої освіти та назва кваліфікації мовою оригіналу | Ступінь бакалавра Бакалавр історії та археології |
Офіційна назва освітньо-професійної програми | Історія та археологія |
Тип диплому та обсяг освітньо-професійної програми | Диплом бакалавра, одиничний, 240 кредитів ЄКТС, термін навчання 3 роки 10 місяців |
Наявність акредитації | Сертифікат про акредитацію Серія НД № 1492443 за рішенням Акредитаційної комісії від 22 вересня 2014 р. протокол № 112 (наказ МОН України від 02.10.2014 № 2866л) на підставі наказу МОН України від 19.12.2016 № 1565 |
Цикл/рівень | НРК України – 6-й рівень, FQ-EHEA – перший цикл, EQF-LLL – 6 рівень |
Передумови | Наявність повної загальної освіти |
Мова викладання | Українська |
Термін дії освітньо-професійної програми | 5 років (до наступного планового оновлення, не перевищуючи періоду акредитації) |
Підготовка фахівців, які здатні розв’язувати складні задачі та проблеми в сфері історії та археології, володіють спеціалізованими концептуальними знаннями і практичними навичками при проведенні дослідницької роботи із застосуванням креативних підходів.
Предметна область (галузь знань, спеціальність, спеціалізація) | 03 Гуманітарні науки 032 Історія та археологія Історія та археологія |
Орієнтація освітньо-професійної програми | Академічна, освітньо-професійна |
Основний фокус освітньо-професійної програми та спеціалізації
| Засвоєння теоретичних знань з історії та археології, формування у студентів професійних умінь і практичних навичок для розв’язання складних завдань і проблем суспільної ваги; розвиток загальних і фахових компетентностей, необхідних для роботи з історичним матеріалом. |
Особливості освітньо-професійної програми | Поглиблене вивчення іноземних мов; науковий семінар; археологічно-краєзнавча, історико-краєзнавча та музейно-архівна практики. |
Придатність до працевлаштування | «Бакалавр історії та археології» може виконувати роботу та обіймати посади, що відповідають Державному класифікатору професій ДК003-2010: 2443.2 історик, консультант з питань історії, 2442.2 археолог; 2419.3 консультант в апараті органів державної влади, аналітичних центрах, політичних партіях, неурядових організаціях, що займаються аналізом державної політики чи дослідженням суспільних процесів. |
Подальше навчання | Навчання на другому рівні вищої освіти (магістр) |
Викладання та навчання | Студентоцентроване навчання, проблемно-орієнтоване викладання, самонавчання, навчання через проведення наукових досліджень, професійно спрямованих практик. Викладання відбувається у формі лекцій, мультимедійних лекцій, семінарів, практичних занять, самостійного навчання, індивідуальних (консультативних) занять. Навчання базується на компетентнісному підході. |
Оцінювання | Оцінювання навчальних досягнень студентів здійснюється за системою ECTS та національною шкалою оцінювання. Поточний контроль – усне та письмове опитування, оцінка роботи в малих групах, тестування, захист індивідуальних завдань. Підсумковий контроль – екзамени та заліки з урахуванням балів поточного контролю. Державна атестація – Атестаційний іспит з історії та археології. |
Інтегральна компетентність | Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми історії та археології у процесі професійної діяльності або навчання, що передбачає застосування теорій і методів гуманітарних та соціальних наук та характеризується комплексністю і невизначеністю умов, умовами конкуренції. |
Загальні компетентності (ЗК)
| ЗК 1. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. ЗК 2. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. ЗК 3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу і синтезу. ЗК 4. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. ЗК 5. Здатність спілкуватися іноземною мовою. ЗК 6. Здатність до пошуку та аналізу інформації з різних джерел. ЗК 7. Здатність виявляти, ставити та вирішувати проблеми. ЗК 8. Здатність застосовувати знання в практичних ситуаціях. ЗК 9. Здатність бути критичним і самокритичним. ЗК 10. Здатність працювати в команді. |
Спеціальні компетентності (СК) | СК 1. Усвідомлення взаємозв’язку між фактами, подіями, явищами і процесами в минулому та сучасності. СК 2. Усвідомлення відмінностей в історіографічних поглядах різних періодів та в різних контекстах. СК 3.Усвідомлення соціальних функцій історика, розуміння можливості використання історії для досягнення політичних цілей, в тому числі наслідків зловживання історією. СК 4. Здатність використовувати у професійній діяльності наукові праці та інформаційно-довідкові видання (бібліографічні довідники, путівники до архівних фондів, архівні описи тощо), сучасні інформаційно-пошукові системи. СК 5. Здатність відшуковувати необхідні для освітньої та наукової діяльності історичні джерела (архівні та опубліковані документи, етнографічні, картографічні матеріали, музейні експонати, археологічні артефакти і т. п.). СК 6. Здатність використовувати релевантні методи опрацювання історичних та археологічних джерел, зокрема інструментарій спеціальних історичних дисциплін, а також сучасні інформаційні технології для обробки історичних даних. СК 7. Здатність використовувати фахові знання та професійні навички для виявлення, охорони та популяризації історико-культурної спадщини. СК 8. Здатність використовувати у фаховій діяльності знання гуманітарних та соціальних наук, вміння аналізувати, оцінювати і прогнозувати політичні, економічні, культурні й соціальні події та явища. СК 9. Здатність працювати з історичними текстами і документами, коментувати, анотувати їх відповідно до певних критеріїв; презентувати і обговорювати результати наукових досліджень. СК 10. Здатність вільно оперувати спеціальною термінологією. СК 11. Здатність здійснювати та організовувати археологічну діяльність. СК 12. Здатність робити відбір та прийняття на збереження артефактів і документів у відповідності до нормативів, організовувати археографічну діяльність, роботу в архівах та музеях, державних наукових та науково-дослідних установах у відповідності з прийнятими правилами та нормами. СК 13. Діяти згідно з принципами академічної доброчесності та професійної етики історика. |
ПРН 1. Знати найважливіші факти історичного минулого українського народу і історії людства загалом, а також мати більш глибокі знання про певний історичний період або проблему. ПРН 2. Розуміти контекст і причини відповідних історичних подій та використовувати ці знання у професійній діяльності. ПРН 3. Знати основні підходи до вивчення вітчизняної та світової історії, принципи і методи історичного пізнання, основні типи і види історичних джерел. ПРН 4. Володіти понятійно-категоріальним апаратом історичної науки, професійно оперувати науковими термінами, прийнятими у фаховому середовищі. ПРН 5. Вміти працювати з письмовими, речовими, етнографічними, усними, архівними та іншими історичними джерелами. ПРН 6. Виявляти взаємозв’язки між процесами у минулому та на сучасному етапі, аналізувати суспільні процеси в історії України у контексті європейської та світової історії. ПРН 7. Розуміти і виявляти відмінності в історіописанні, поглядах на минуле представників різних епох та у різних контекстах. ПРН 8. Брати участь у плануванні та виконанні наукових досліджень у сфері історії, презентувати результати досліджень, аргументувати висновки. ПРН 9. Мати навички організації практичного вирішення питань історичної пам’яті та охорони матеріальної й нематеріальної культурної спадщини України. ПРН 10. Застосовувати сучасні методики у процесі популяризації історії та археології, а також здійсненні різних видів педагогічної діяльності. ПРН 11. Здійснювати аналіз ситуацій з урахуванням історичного контексту та/або історичних передумов. ПРН 12. Здійснювати комунікацію з професійних питань з представниками наукових, громадських, релігійних і національно-культурних організацій і спільнот. ПРН 13. Розуміти загальні та специфічні риси історичного розвитку різних регіонів України, Європи та світу, фактори, що зумовлюють різноманіття культур та національних спільнот, ефективно співпрацювати з носіями різних історичних та культурних цінностей. ПРН 14. Вміти акумулювати та поширювати кращий досвід професійної діяльності, інтегрувати досягнення інших наук для вирішення актуальних проблем історії та археології. |
Кадрове забезпечення | Програма реалізується науково-педагогічними працівниками історичного факультету, 100 % яких мають наукові ступені за спеціальністю, відповідний стаж наукової та навчальної роботи, своєчасно відбувають науково-педагогічне стажування. |
Матеріально-технічне забезпечення | Використання технічного обладнання (комп’ютерів, проекторів). Освітній процес забезпечується в авдиторіях, де наявний вільний доступ до мережі Інтернет. |
Інформаційне та навчально-методичне забезпечення | Використання навчально-методичних розробок професорсько-викладацького складу історичного факультету Львівського національного університету імені Івана Франка (навчальні програми, робочі програми, підручники, посібники, практикуми, тексти лекцій, методичні вказівки до семінарських занять). |
Кадрове забезпечення | Програма реалізується науково-педагогічними працівниками історичного факультету, 100 % яких мають наукові ступені за спеціальністю, відповідний стаж наукової та навчальної роботи, своєчасно відбувають науково-педагогічне стажування. |
Матеріально-технічне забезпечення | Використання технічного обладнання (комп’ютерів, проекторів). Освітній процес забезпечується в авдиторіях, де наявний вільний доступ до мережі Інтернет. |
Інформаційне та навчально-методичне забезпечення | Використання навчально-методичних розробок професорсько-викладацького складу історичного факультету Львівського національного університету імені Івана Франка (навчальні програми, робочі програми, підручники, посібники, практикуми, тексти лекцій, методичні вказівки до семінарських занять). |
9 – Академічна мобільність | |
Національна кредитна мобільність | На основі договорів між Львівським національним університетом імені Івана Франка та навчальними закладами вищої освіти України. |
Міжнародна кредитна мобільність | На основі двосторонніх договорів між Львівським національним університетом імені Івана Франка та навчальними закладами вищої освіти країн-партнерів. |
Навчання іноземних здобувачів вищої освіти | На основі свідоцтва про завершення навчання на підготовчому відділенні для іноземних громадян Центру міжнародної освіти Інституту післядипломної освіти та доуніверситетської підготовки Львівського національного університету імені Івана Франка. |
Код н/д | Компоненти освітньої програми (навчальні дисципліни, практики, кваліфікаційна робота) | Кількість кредитів | Форма підсумкового контролю | |
1 | 2 | 3 | 4 | |
Обов’язкові компоненти ОПП | ||||
Цикл загальної (гуманітарної та соціально-економічної) підготовки | ||||
ЗК 1.1.01 | Українська мова (за професійним спрямуванням) | 3 | Екзамен | |
ЗК 1.1.02 | Іноземна мова | 15 | Залік / Екзамен | |
ЗК 1.1.03 | Соціологія | 4 | Залік | |
ЗК 1.1.04 | Історія української культури | 3 | Залік | |
ЗК 1.1.05 | Фізичне виховання | 3 | Залік | |
ЗК 1.1.06 | Філософія | 4 | Екзамен | |
Цикл професійної та практичної підготовки | ||||
ПП 1.2.01 | Вступ до історії | 3 | Залік | |
ПП 1.2.02 | Історія стародавніх цивілізацій | 4 | Екзамен | |
ПП 1.2.03 | Культурна антропологія | 4 | Залік | |
ПП 1.2.04 | Історія античних цивілізацій | 5 | Екзамен | |
ПП 1.2.05 | Основи археології | 4 | Екзамен | |
ПП 1.2.06 | Археологія України | 4 | Залік | |
ПП 1.2.07 | Давня історія України | 4 | Екзамен | |
ПП 1.2.08 | Історія України пізнього середньовіччя та ранньомодерного часу | 4 | Екзамен | |
ПП 1.2.09 | Історія України XVII–ХVIII ст. | 4 | Екзамен | |
ПП 1.2.10 | Історія України ХІХ ст. | 4 | Екзамен | |
ПП 1.2.11 | Історія України першої половини ХХ ст. | 4 | Екзамен | |
ПП 1.2.12 | Історія України другої половини ХХ і початку ХХІ ст. | 5 | Екзамен | |
ПП 1.2.13 | Історія та культура Візантії | 3 | Залік | |
ПП 1.2.14 | Історія середніх віків V–ХІ ст. | 4 | Екзамен | |
ПП 1.2.15 | Історія середніх віків ХІІ–XV ст. | 4 | Екзамен | |
ПП 1.2.16 | Історія Західної Європи і Північної Америки кінця XV – початку ХІХ ст. | 4 | Екзамен | |
ПП 1.2.17 | Історія Західної Європи і Північної Америки ХІХ – початку ХХ ст. | 4 | Екзамен | |
ПП 1.2.18 | Історія Західної Європи та Америки першої половини ХХ ст. | 4 | Екзамен | |
ПП 1.2.19 | Історія Західної Європи та Америки другої половини ХХ– початку ХХІ ст. | 5 | Екзамен | |
ПП 1.2.20 | Історія країн Сходу ХХ – початку ХХІ ст. | 4 | Залік | |
ПП 1.2.21 | Давня і середньовічна історія Центральної та Східної Європи | 4 | Екзамен | |
ПП 1.2.22 | Нова історія Центральної та Східної Європи | 4 | Екзамен | |
ПП 1.2.23 | Новітня історія Центральної та Східної Європи | 4 | Екзамен | |
ПП 1.2.24 | Загальна етнологія | 3 | Екзамен | |
ПП 1.2.25 | Історичне краєзнавство | 4 | Екзамен | |
ПП 1.2.26 | Етнологія України | 4 | Екзамен | |
ПП 1.2.27 | Етнологія Європи | 4 | Залік | |
ПП 1.2.28 | Основи музеології й архівознавства | 4 | Екзамен | |
ПП 1.2.29 | Спеціальні історичні дисципліни | 4 | Екзамен | |
ПП 1.2.30 | Основи джерелознавства | 4 | Екзамен | |
ПП 1.2.31 | Історія конституціоналізму в Україні | 3 | Залік | |
ПП 1.2.32 | Світова історіографія | 3 | Залік | |
ПП 1.2.33 | Українська історіографія | 3 | Залік | |
ПП 1.2.34 | Безпека життєдіяльності та охорона праці | 3 | Залік | |
ПП 1.2.35 | Навчальна практика: археологічно-краєзнавча | 3 | Залік (диферен-ційований) | |
ПП 1.2.36 | Навчальна практика: історико-краєзнавча | 3 | Залік (диферен-ційований) | |
ПП 1.2.37 | Навчальна практика: музейно-архівна | 3 | Залік (диферен-ційований) | |
ПП 1.2.35 | Атестаційний іспит: Історія та археологія | 3 | Екзамен | |
Загальний обсяг обов’язкових компонент: 177 кредитів ЄКТС | ||||
Вибіркові компоненти ОПП | ||||
2.1.1. Цикл загальної (гуманітарної та соціально-економічної) підготовки | ||||
ЗК2.1.1.01 – ЗК2.1.1.04 | Дисципліни вільного вибору студентом | 12 | Залік | |
2.1.2. Цикл професійної та практичної підготовки | ||||
ПП2.1.2.01 | Смерть у стародавньому світі: релігійні та суспільні практики Історична географія Русь в Європі: політичні та культурні впливи Повсякденне життя євреїв Галичини Правлячі династії Центрально-Східної Європи (ІХ-ХVІІІ ст.) Народне харчування народів Європи Львів і львів’яни на тлі воєнних конфліктів XVII-XX ст. Люди та ідеї ХІХ – ХХ ст. | 3 | Залік | |
ПП2.1.2.02 | Невигаданий світ античної міфології Генеалогія Не “темні” середні віки: технології й інтелектуальні інновації Європейська культура модерної доби Історія Росії в ХІХ – на початку ХХІ ст.: влада і суспільство Народна демонологія українців Бої та битви в Галичині та Закарпатті у І половині ХХ ст. Освіта та наука в контексті суспільної модернізації Галичини (кін. XVIII – поч. ХХ ст.) | 3 | Залік | |
ПП2.1.2.03 | Середньовічні культові християнські пам’ятки на території України Історія світових релігій Лицарство і лицарська культура Колоніальна політика та культурні впливи Франції в ХІХ – на початку ХХІ ст. Освоюючи Європу: художня уява, туризм і культурна географія Етнічні стереотипи народів Європи Українсько-польські відносини в Західній Україні у 1919-1939 рр. Соціально-демографічні процеси та національна свідомість населення України (друга пол. ХХ – поч. ХХІ ст.) | 3 | Залік | |
ПП2.1.2.04 | Експертиза історико-культурних цінностей Мова і палеографія українських рукописних пам’яток Історія зброї (зброєзнавство) Дунайська імперія: історія монархії Габсбургів Дипломати, інтелектуали і обивателі: соціо-культурна історія міжнародних відносин першої половини ХХ ст. Історія живопису: етнологічний аспект Дисидентський рух: спротив, нонконформізм, пристосуванство в історії України др. пол. ХХ ст. Монументальна пропаганда в Україні | 3 | Залік | |
ПП2.1.2.05 | Поховальна обрядовість давнього населення України Українські еліти Х‒XVIII ст.: мова, релігія, ідентичність Історія кримськотатарського народу Між традицією і модерністю: єврейський сегмент у європейській історії нового часу Україна і Польща в ХХ ст.: проблеми конфліктів і співробітництва Українське народне житло: історія, звичаї, обряди Радянський тоталітарний режим на західноукраїнських землях 30-50-х роках ХХ ст. Галичина і Волинь в роки Другої світової війни | 3 | Залік | |
ПП2.1.2.06 | Бібілійна, християнська, церковна археологія Кримінальна злочинність у повсякденному житті українських земель ХVI‒XVIII ст.: мікроісторія й інтерпретація джерел Еліта і система влади в історичній ретроспективі Мусульманські спільноти Заходу у другій половині ХХ – на початку ХХІ ст. Інтелектуальна історія Європи Історико-етнографічне районування України Галичина в контексті європейської історії Суспільство і влада: суспільно-політичні парадигми сучасної України | 3 | Залік | |
2.1.3. Цикл професійної та практичної підготовки за блоками вибіркових дисциплін | ||||
Блок вибіркових дисциплін 1 “Середньовічні та ранньомодерні студії” | ||||
ПП2.1.3.1.01 | Науковий семінар | 12 | Залік | |
ПП2.1.3.1.02 | Курсова робота | 3 | Залік (диферен-ційований) | |
ПП2.1.3.1.03 | Курсова робота | 3 | Залік (диферен-ційований) | |
ПП2.1.3.1.04 | Курсова робота | 3 | Залік (диферен-ційований) | |
ПП2.1.3.1.05 | Цивілізації середньовічного Сходу | 3 | Залік | |
ПП2.1.3.1.06 | Києвохристиянська традиція в середньовічну та ранньомодерну епохи | 3 | Залік | |
ПП2.1.3.1.07 | Видатні постаті Середньовіччя | 3 | Залік | |
ПП2.1.3.1.08 | Міф як феномен пізнання і фальсифікації історії України | 3 | Залік | |
Блок вибіркових дисциплін 2 “Новітня історія України та історичне краєзнавство” | ||||
ПП2.1.3.2.01 | Науковий семінар | 12 | Залік | |
ПП2.1.3.2.02 | Курсова робота | 3 | Залік (диферен-ційований) | |
ПП2.1.3.2.03 | Курсова робота | 3 | Залік (диферен-ційований) | |
ПП2.1.3.2.04 | Курсова робота | 3 | Залік (диферен-ційований) | |
ПП2.1.3.2.05 | Охорона та реституція культурних пам’яток | 3 | Залік | |
ПП2.1.3.2.06 | Ідея соборності в Укр. революції 1917-1921 рр.: ідеологія й історична практика | 3 | Залік | |
ПП2.1.3.2.07 | Студентське середовище повоєнного Львова | 3 | Залік | |
ПП2.1.3.2.08 | “Перебудова” 1985-1991 рр.: український вимір консервативної революції (ідеї/ідеологія, політика/практика, історичні витоки, політичні наслідки) | 3 | Залік | |
Блок вибіркових дисциплін 3 “Європейські студії та американістика” | ||||
ПП2.1.3.3.01 | Науковий семінар | 12 | Залік | |
ПП2.1.3.3.02 | Курсова робота | 3 | Залік (диферен-ційований) | |
ПП2.1.3.3.03 | Курсова робота | 3 | Залік (диферен-ційований) | |
ПП2.1.3.3.04 | Курсова робота | 3 | Залік (диферен-ційований) | |
ПП2.1.3.3.05 | Трансформаційні процеси державного розвитку Німеччини | 3 | Залік | |
ПП2.1.3.3.06 | Монархія Габсбургів як центральноєвропейська історія і ностальгія | 3 | Залік | |
ПП2.1.3.3.07 | Політика багатокультурності у сучасній Європі | 3 | Залік | |
ПП2.1.3.3.08 | Тоталітарні режими у світовій історії новітнього часу: генеза, типи, регіональні особливості | 3 | Залік | |
Блок вибіркових дисциплін 4 “Етнологія” | ||||
ПП2.1.3.5.01 | Науковий семінар | 12 | Залік | |
ПП2.1.3.5.02 | Курсова робота | 3 | Залік (диферен-ційований) | |
ПП2.1.3.5.03 | Курсова робота | 3 | Залік (диферен-ційований) | |
ПП2.1.3.5.04 | Курсова робота | 3 | Залік (диферен-ційований) | |
ПП2.1.3.5.05 | Методика польових етнографічних досліджень | 3 | Залік | |
ПП2.1.3.5.06 | Історія української етнології | 3 | Залік | |
ПП2.1.3.5.07 | Теоретична етнологія | 3 | Залік | |
ПП2.1.3.5.08 | Націогенез українців | 3 | Залік | |
Блок вибіркових дисциплін 5 “Археологія та історія античності” | ||||
ПП2.1.3.4.01 | Науковий семінар | 12 | Залік | |
ПП2.1.3.4.02 | Курсова робота | 3 | Залік (диферен-ційований) | |
ПП2.1.3.4.03 | Курсова робота | 3 | Залік (диферен-ційований) | |
ПП2.1.3.4.04 | Курсова робота | 3 | Залік (диферен-ційований) | |
ПП2.1.3.4.05 | Археологія у Львівському університеті | 3 | Залік | |
ПП2.1.3.4.06 | Антична археологія | 3 | Залік | |
ПП2.1.3.4.07 | Етногенез слов’ян | 3 | Залік | |
ПП2.1.3.4.08 | Теорія та методика археологічних досліджень | 3 | Залік | |
Загальний обсяг вибіркових компонент: | 63 кредитів | |||
ЗАГАЛЬНИЙ ОБСЯГ ОПП | 240 кредитів |
Форма атестації здобувачів вищої освіти
Атестація випускників освітньо-професійної програми спеціальності 032 Історія та археологія проводиться у формі складання атестаційного іспиту з історії та археології завершується видачею документа встановленого зразка про присудження йому ступеня бакалавра з присвоєнням кваліфікації: Бакалавр історії та археології.
Атестація здійснюється відкрито і публічно.