Спеціальність | Культурологія |
Освітній ступінь | Бакалавр |
Факультет | Філософський факультет |
Гарант освітньої програми | Дарморіз Оксана Володимирівна |
Електронна адреса | oksana.darmoriz@lnu.edu.ua |
Повна назва вищого навчального закладу та структурного підрозділу | Львівський національний університет імені Івана Франка Філософський факультет
|
Ступінь вищої освіти та назва кваліфікації мовою оригіналу | Бакалавр Бакалавр культурології |
Офіційна назва освітньої програми | Освітньо-професійна програма «Культурологія»
|
Тип диплома та обсяг освітньої програми | Диплом бакалавра, одиничний ступінь, 240 кредитів ЄКТС, термін навчання – 3 роки 10 місяців |
Наявність акредитації | Сертифікат про акредитацію спеціальності УД 14010791, дійсний до 01.07.2029 р. |
Цикл/рівень | НРК України – 6 рівень, FQ-EHEA – перший цикл, ЕQF-LLL – 6 рівень |
Передумови | Повна загальна середня освіта |
Мова(и) викладання | Українська |
Термін дії освітньої програми | До наступного планового оновлення, не перевищуючи періоду акредитації |
Інтернет-адреса постійного розміщення освітньої програми | https://filos.lnu.edu.ua/academics/osvitni-programy |
Підготовка фахівців з культурології, які володіють сучасними теоретичними знаннями та практичними навичками, необхідними для розв’язання складних соціокультурних задач і практичних проблем, аналізу культурних процесів та явищ, створення конкурентного культурного продукту, популяризації культури в сучасному світі, організації культурних подій та реалізації культурних політик, роботі в культурних інституціях та громадських організаціях, що здійснюють свою діяльність у сфері культури. |
Предметна область (галузь знань, спеціальність, спеціалізація (за наявності)) | Галузь знань – 03 Гуманітарні науки Спеціальність 034 Культурологія Об’єкти вивчення та діяльності: культурні процеси, явища, стани та ознаки, їх усвідомлення, інтерпретація та моделювання; соціокультурні інститути та практики, що забезпечують формування культурних норм та цінностей, cпособи їх втілення й використання. Цілі навчання: підготовка фахівців з культурології, які володіють сучасними теоретичними знаннями та, практичними навичками, необхідними для розв’язання складних соціокультурних задач і практичних проблем. Теоретичний зміст предметної області – система наукових ідей, підходів, концепцій, теорій щодо культури; поняття та принципи аналізу культурних процесів та явищ. Методи, методики та технології: методи та методики пошуку, систематизації, аналізу та інтерпретації інформації щодо культурних об’єктів та практик, технології популяризації знань щодо культури та регулювання відносин у соціокультурні сфері. Інструменти та обладнання: аудіовізуальні засоби; програмне забезпечення; мережа Іnternet; інформаційно-комунікаційне обладнання; системи електронного документообігу, електронні бібліотеки та архіви |
Орієнтація освітньої програми | Освітньо-професійна програма підготовки здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти орієнтована на вивчення культурних процесів, явищ, станів та ознак, їх усвідомлення, інтерпретацію та моделювання; соціокультурні інститути та практики, що забезпечують формування культурних норм та цінностей, cпособи їх втілення й використання. |
Основний фокус освітньої програми та спеціалізації | Загальна освіта в галузі 03 Гуманітарні науки спеціальності 034 Культурологія. Програма орієнтована на підготовку висококваліфікованих фахівців у сферах аналізу культурних явищ, подій, процесів, політик; врегулювання відносин у сфері культури; аналітична робота у сфері культури, генерування та реалізація культурних проєктів та подій; популяризація знань про культуру та інформації культурологічного змісту. Ключові слова: теорія та історія культури, філософія культури, аналітика культури, критика культури, культурменеджмент |
Особливості програми
| Програма створена на основі класичної філософської освіти, яка передбачає ґрунтовні знання з гуманітаристики, формування критичного мислення та аналітичного сприйняття соціокультурної сфери, наукову активність. При цьому теоретичні знання поєднуються із практичною діяльністю у сфері культури. Зокрема, студенти мають змогу проходити практику на базі культурних інституцій та громадських організацій м.Львова та області, знайомитися із діяльністю музеїв, набувати навики екскурсійної/галерейної діяльності та культурменеджменту, реалізовувати культурні проєкти, брати участь у написанні грантових заявок, отримувати компетенції для командної роботи та керівництва командою. |
Придатність до працевлаштування | Працевлаштування випускників: заклади освіти, культури, мистецтва, культурні та креативні індустрії. Сфера працевлаштування – організаційна, аналітична, дослідницька діяльність у закладах освіти, культури, мистецтва, культурних та креативних індустріях – будинках культури, музеях, бібліотеках, туристичних агенціях (агентствах, фірмах), дитячих дошкільних та позашкільних закладах, професійно-технічних навчальних закладах, а також діяльність у громадських організаціях, ЗМІ тощо. Випускник має право обіймати такі посади відповідно до Національного класифікатора професій: 3436.1 Помічники керівників підприємств, установ та організацій 3476 Організатори у сфері культури та мистецтва 3479 Інші фахівці у сфері культури та мистецтва |
Подальше навчання | Випускник має право на продовження навчання за другим (магістерським) рівнем вищої освіти; здобуття додаткових кваліфікацій у системі післядипломної освіти |
Викладання та навчання | Навчання є студентоцентрованим, проблемно-орієнтованим, скерованим на особистісний та соціальний саморозвиток здобувачі, закладання основи для безперервного продовження освіти. – Викладання проводиться у формі лекцій, мультимедійних лекцій, інтерактивних лекцій, семінарів, практичних занять, підготовки наукових рефератів, есеїв, мікропроектів, самостійного навчання, індивідуальних занять, проходження практик. |
Оцінювання | Оцінювання навчальних досягнень студентів здійснюється за системою ECTS та національною шкалою оцінювання. Поточний контроль – усне та письмове опитування, оцінка роботи в малих групах, тестування, захист індивідуальних завдань. Підсумковий контроль – екзамени та заліки з урахуванням накопичених балів поточного контролю. Державна підсумкова атестація – кваліфікаційна робота, державний екзамен. |
Інтегральна компетентність
| Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі й практичні проблеми у галузі професійної діяльності культуролога або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій і методів культурології, а також характеризується комплексністю та невизначеністю умов. |
Загальні компетентності (ЗК)
| 1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. 2. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. 3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. 4. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми. 5. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності). 6. Цінування та повага різноманітності та мультикультурності. 7. Здатність працювати автономно. 8. Здатність працювати в команді. 9. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. 10. Здатність спілкуватися іноземною мовою. 11. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні; 12. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя |
Фахові компетентності (ФК)
| 1. Здатність презентувати результати професійної діяльності в усній та письмовій формі, надавати відповідну аргументацію. 2. Здатність визначати ступінь цінності та унікальності об’єктів культури у українському та міжнародному контекстах. 3. Здатність критично аналізувати культурні явища та процеси з використанням загальнонаукових та спеціальних наукових методів; 4. Здатність розуміти та інтерпретувати джерела культури (писемні, речові, візуальні) з урахуванням різних контекстів (історичного, соціального, антропологічного, політичного, релігійного, екологічного тощо). 5. Здатність використовувати різноманітні джерела інформації та методологічний апарат культурології для виявлення, аналізу культурних потреб суспільства. 6. Здатність аналізувати культурну політику в інституціях різних рівнів. 7. Здатність обґрунтовувати рішення щодо врегулювання відносин у сфері культури на основі розуміння специфіки соціокультурних процесів. 8. Здатність створювати аналітичні звіти, розробляти рекомендації та генерувати проекти (культурно-мистецькі, художні та дозвіллєві) щодо об’єктів професійної діяльності, використовуючи актуальну нормативну основу. 9. Здатність оцінювати матеріальну та духовну цінність об’єкта культурної спадщини різних історичних періодів та географічних ареалів. 10. Здатність популяризувати знання про культуру та поширювати інформацію культурологічного змісту використовуючи сучасні інформаційні, комунікативні засоби та візуальні технології. 11. Здатність організувати культурні події, використовуючи сучасні методи та технології. 12. Здатність дотримуватися стандартів професійної етики та міжкультурної комунікації. |
1. Мати навички критичного мислення, викладати у зрозумілий спосіб власні думки, здійснювати їх аргументацію. 2. Аналізувати, коментувати, узагальнювати, наукові та аналітичні тексти культурологічного характеру. 3. Створювати логічно і структурно організовані тексти з питань культурології, відповідно до спеціалізації. 4. Знати та розуміти теоретичні підходи до визначення культури, її проявів та форм існування. 5. Збирати, упорядковувати та аналізувати інформацію щодо культурних явищ, подій та історико-культурних процесів. 6. Виявляти, перевіряти та узагальнювати інформацію щодо різноманітних контекстів культурної практики, визначати ступінь їх актуальності із застосуванням релевантних джерел, інформаційних, комунікативних засобів та візуальних технологій. 7. Розуміти чинники культурної динаміки, принципи періодизації культурних процесів, їх специфічні риси та характеристики. 8. Інтерпретувати культурні джерела (речові, друковані, візуальні, художні) з використанням спеціальної літератури та визначених методик, аргументовано викладати умовиводи щодо їх змісту 9. Аналізувати ефективність культурних політик, технологій реалізації культурних ідей у контексті конкретних параметрів їх впровадження. 10. Розпізнавати та класифікувати різні типи культурних продуктів, визначати їх якісні характеристики на основі комплексного аналізу. 11. Здійснювати експертну оцінку культурних об’єктів за заданими критеріями та надавати рекомендації щодо їх соціальної актуалізації. 12. Обґрунтовувати, розробляти та реалізовувати культурні події та проекти з дотриманням законодавства та у відповідності до визначених мети та завдань 13. Презентувати знання про культуру відповідно до спеціалізації представників різних професійних груп та здобувачів освіти. 14. Вести публічну дискусію та підтримувати діалог з питань української культури з фахівцями та нефахівцями. 15. Вільно спілкуватися з професійних питань усно та письмово державною та іноземними мовами з урахуванням мети спілкування та соціокультурних особливостей його контексту 16. Визначати, формулювати та аргументувати власну громадянську та професійну позицію щодо актуальних суспільних питань. 17. Вміти працювати як самостійно, так і в команді, проявляти лідерські якості та відповідальність у роботі, організовувати роботу команди, |
Кадрове забезпечення | Всі науково-педагогічні працівники, залучені до реалізації освітньої складової освітньо-наукової програми є штатними співробітниками ЛНУ імені І.Франка, мають науковий ступінь і вчене звання та підтверджений рівень наукової і професійної активності. Склад науково-педагогічних працівників, які забезпечують навчальний процес із спеціальності Культурологія: професорів – 3, доцентів – 12, асистентів – 1 (кандидат філософських наук) Можлива участь у навчальному процесі запрошених, зокрема й закордонних фахівців |
Матеріально-технічне забезпечення | Навчальні корпуси ЛНУ ім. І. Франка; гуртожитки; спеціалізовані лабораторії; комп’ютерні класи; їдальні; точки бездротового доступу до мережі Інтернет; мультимедійне обладнання; спортивні зали та майданчики. Обладнання лабораторій та спеціалізованих кабінетів: Комп’ютерний клас № 1б; 49 м. кв.; Комп’ютерний клас № 1в; 32,5 м. кв.; Наявні аудиторії, котрі обладнані мультимедійними проекторами. Створені умови для роботи і навчання осіб з особливими потребами. – наявність спеціальних ліфтів та пандусів; – надання викладачам і студентам кваліфікованої психологічної допомоги працівниками психологічної служби. |
Інформаційне та навчально-методичне забезпечення | Офіційний сайт ЛНУ ім. І. Франка: http://www.lnu.edu.ua, філософського факультету: https://filos.lnu.edu.ua/department/filosofiji ; необмежений доступ до мережі Інтернет в усіх навчальних корпусах; наукова бібліотека, читальні зали; віртуальне навчальне середовище Moodle; пакет MS Office 365; корпоративна пошта; навчальні і робочі плани; графіки навчального процесу; навчально-методичні комплекси дисциплін (робосі навчальні програми курсів та силабуси); дидактичні матеріали для самостійної та індивідуальної роботи студентів з дисциплін; програми практик; методичні вказівки щодо виконання курсових та кваліфікаційних проектів (робіт); критерії оцінювання рівня підготовки; пакети комплексних контрольних робіт, використовується ефективна система запобігання та виявлення академічного плагіату у здобувачів вищої освіти. |
Національна кредитна мобільність | У відповідності до Закону України «Про вищу освіту» та Положення про організацію навчального процесу у ЛНУ імені І.Франка. Зокрема у здобувачів ОП є можливість навчатися у Київському національному університеті імені Тараса Шевченка, Національному університеті «Острозька академія» |
Міжнародна кредитна мобільність | У рамках програми ЄС Еразмус+ на основі двосторонніх договорів між Львівським національним університетом імені Івана Франка та навчальними закладами країн-партнерів. Зокрема Жешувським та Вроцлавським, Варміно-Мазурським університетами (Польща), Карловим університетом (Чехія), Університетом Костянтина Філософа (Словаччина), Гумбольдським та Єнським університетами (Німеччина). |
Навчання іноземних здобувачів вищої освіти | Іноземні громадяни мають можливість навчатися на першому рівні вищої освіти спеціальності 034 Культурологія за умови вивчення української мови |
Код НД | Компоненти освітньої програми (навчальні дисципліни, практики, кваліфікаційна робота, державний іспит) | Кількість кредитів | Форма підсумкового контролю | |
1 | 2 | 3 | 4 | |
Обов’язкові компоненти ОП | ||||
Цикл загальної підготовки | ||||
ЗК 1.1.01
| Історія України | 3 | залік | |
ЗК 1.1.02
| Українська мова (за професійним спрямуванням) | 3 | екзамен | |
ЗК 1.1.03
| Філософія | 3 | залік | |
ЗК 1.1.04
| Фізвиховання | 3 | залік | |
ЗК 1.1.05
| Іноземна мова | 12 | залік/екзамен | |
ЗК 1.1.06
| Теорія політики | 3 | екзамен | |
Цикл професійної підготовки | ||||
ПП 1.2.01 | Вступ до культурології | 3 | екзамен | |
ПП 1.2.02 | Психологічна ресурсність особистості | 3 | залік | |
ПП 1.2.03 | Всесвітня історія | 7 | залік | |
ПП 1.2.04 | Історія світової культури | 7 | екзамен | |
ПП 1.2.05 | Історія світової літератури | 5 | залік | |
ПП 1.2.06 | Історія української культури | 12 | залік/залік | |
ПП 1.2.07 | Релігієзнавство | 6 | екзамен | |
ПП 1.2.08 | Історія світової філософії | 5 | екзамен | |
ПП 1.2.09 | Міфологія | 4 | екзамен | |
ПП 1.2.10 | Історія культурології | 3 | екзамен | |
ПП 1.2.11 | Культурні інституції та індустрії | 3 | екзамен | |
ПП 1.2.12 | Основи наукових досліджень | 14 | курсова робота | |
ПП 1.2.13 | Морфологія культури | 3 | екзамен | |
ПП 1.2.14 | Музеєзнавство | 4 | екзамен | |
ПП 1.2.15 | Об’єкти української культурної спадщини | 4 | залік | |
ПП 1.2.16 | Історія мистецтва (модульний курс) | 7 | екзамен | |
ПП 1.2.17 | Філософія культури | 3 | залік | |
ПП 1.2.18 | Культурна антропологія | 3 | екзамен | |
ПП 1.2.19 | Естетика | 5 | екзамен | |
ПП 1.2.20 | Етика | 5 | екзамен | |
ПП 1.2.21 | Регіональна типологія культури | 3 | екзамен | |
ПП 1.2.22 | Історія української філософії | 3 | екзамен | |
ПП 1.2.23 | Прикладна етика | 3 | екзамен | |
ПП 1.2.24 | Соціологія | 4 | екзамен | |
ПП 1.2.25 | Проєктний менеджмент | 3 | залік | |
ПП 1.2.26 | Філософська антропологія | 3 | екзамен | |
ПП 1.2.27 | Культурний менеджмент | 6 | екзамен | |
ПП 1.2.28 | Соціологія релігії | 3 | екзамен | |
ПП 1.2.29 | Навчальна (інституційна) практика | 3 | залік | |
ПП 1.2.30 | Навчальна (музейна) практика | 3 | залік | |
ПП 1.2.31
| Виробнича (проєктна) практика | 3 | залік | |
ПП 1.2.32 | Кваліфікаційна робота | 3 | захист в ЕК | |
ПП 1.2.33 | Державний екзамен | 3 | захист в ЕК | |
Загальний обсяг обов’язкових компонент | 180 | |||
Вибіркові компоненти ОП | ||||
Цикл загальної підготовки | ||||
ЗК 2.1.01
| Дисципліни вільного вибору (4 дисципліни) | 12 | заліки | |
Цикл професійної та практичної підготовки | ||||
Вибірковий блок 1 | ||||
ПП 2.1.2.01
| Латинська мова | 3
| залік | |
Італійська мова | ||||
Польська мова | ||||
Вибірковий блок2 | ||||
ПП 2.1.2.02 | Культурний феномен Львова | 3
| залік | |
Прикладна урбаністика Львова | ||||
Арт-критичний аналіз культурної спадщини Львова | ||||
Вибірковий блок 3 | ||||
ПП 2.1.2.03 | Масова культура | 3 | залік | |
Історія культурних практик | ||||
Медіакультура | ||||
Вибірковий блок4 | ||||
ПП 2.1.2.04 | Культура країн Центрально-Східної Європи |
3 |
залік | |
Етнологія | ||||
Культурна багатоманітність світу | ||||
Вибірковий блок 5 | ||||
ПП 2.1.2.05 | PR-менеджмент |
3 |
залік | |
Комунікаційний менеджмент | ||||
Психологія прийняття рішень | ||||
Вибірковий блок 6 | ||||
ПП 2.1.2.06 | Ділова етика |
3 |
залік | |
Етикетна культура сучасності | ||||
Етика міжнародного спілкування | ||||
Вибірковий блок 7 | ||||
ПП 2.1.2.07 | Проєктне фінансування | 3
| залік
| |
Адвокація культури | ||||
Правове регулювання в сфері культури | ||||
Вибірковий блок 8 | ||||
ПП 2.1.2.08 | Екологічна культура |
3 |
залік | |
Сучасна українська візуальна культура | ||||
Мистецтво ХХ-поч. ХХІ ст. Україна і Захід | ||||
Вибірковий блок 9 | ||||
ПП 2.1.2.09 | Соціальна культурологія | 3 | залік | |
Соціальні аспекти сучасної культури | ||||
Соціологія культури | ||||
Вибірковий блок 10 | ||||
ПП 2.1.2.10 | Буддизм: релігійний і культурний вимір |
3 |
залік | |
Психопрактики світових релігій | ||||
Символ і символізм в культурі | ||||
Вибірковий блок 11 | ||||
ПП 2.1.2.11 | Культурна політика | 3 | залік | |
Державне управління в сфері культури | ||||
Вибірковий блок 12 | ||||
ПП 2.1.2.12 | Ерос і Танатос в екзистенціалізмі |
3 |
залік | |
Психологія гендеру | ||||
Тіло як соціокультурний феномен | ||||
Вибірковий блок 13 | ||||
ПП 2.1.2.13 | Івент-менеджмент | 3 | залік | |
Галерейна діяльність | ||||
Екскурсійна діяльність | ||||
Вибірковий блок 14 | ||||
ПП 2.1.2.14 | Скансен: український контекст |
3 |
залік | |
Замки і фортеці в Україні | ||||
Туристична діяльність у сфері культури
| ||||
Вибірковий блок 15 | ||||
ПП 2.1.2.15 | Медіакомунікації та інформаційна культури |
3 |
залік | |
Інформаційна політика і культура | ||||
Релігієзнавча журналістикка | ||||
Вибірковий блок 16 | ||||
ПП 2.1.2.16 | Психологія реклами | 3 | залік | |
Психологія мистецтва | ||||
Загальний обсяг вибіркових компонент | 60 | |||
ЗАГАЛЬНИЙ ОБСЯГ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ | 240 |
- Форма атестації здобувачів
Форми атестації здобувачів | Атестація здобувачів здійснюється у формі кваліфікаційного екзамену та публічного захисту кваліфікаційної роботи та завершується видачею документа встановленого зразка про присудження йому ступеня бакалавра із присвоєнням кваліфікації: Бакалавр культурології |
Вимоги до кваліфікаційної роботи | Кваліфікаційна робота має передбачати розв’язання складної спеціалізованої задачі або практичні проблеми культурології, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов. Кваліфікаційна робота не повинна містити академічного плагіату, фабрикації, фальсифікації. Кваліфікаційна робота має бути розміщена на сайті філософського факультету Львівського національного університету імені Івана Франка, або в репозитарії. |
Вимоги до атестаційного екзамену | Атестаційний екзамен має передбачати оцінювання обов’язкових результатів навчання, визначених Стандартом вищої освіти та освітньою програмою. |