Спеціальність | Спеціальна освіта |
Освітній ступінь | Бакалавр |
Факультет | Факультет педагогічної освіти |
Гарант освітньої програми | Лобода Вікторія Віталіївна |
Електронна адреса | viktoriya.loboda@lnu.edu.ua |
Повна назва закладу вищої освіти та структурного підрозділу | Львівський національний університет імені Івана Франка Факультет педагогічної освіти |
Ступінь вищої освіти та назва кваліфікації мовою оригіналу | Бакалавр. Бакалавр зі спеціальної освіти, практичний психолог, асистент вчителя загальноосвітнього навчального закладу з інклюзивним та інтегрованим навчанням |
Офіційна назва освітньої програми | Освітньо-професійна програма «Олігофренопедагогіка. Корекційна психопедагогіка» |
Тип диплому та обсяг освітньої програми | Диплом бакалавра, одиничний, 240 кредитів ЄКТС, термін навчання 3 роки 10 місяців |
Наявність акредитації | Міністерство освіти і науки України Сертифікат про акредитацію Серія НД №1497444 Львівський національний університет імені Івана Франка відповідно до рішення Акредитаційної комісії від 03.07.2017 р., протокол № 126. (наказ МОН України від 05.07.2017 № 139-л) в галузі знань (спеціальності) 01 Освіта/Педагогіка 016 Спеціальна освіта визнано акредитованим за рівнем бакалавр Термін дії сертифіката до 1 липня 2022 р. |
Цикл/рівень | НРК України – 6 рівень, FQ-EHEA – перший цикл, ЕQF-LLL – 6 рівень |
Передумови | Наявність повної загальної середньої освіти та згідно з «Правилами прийому до Львівського національного університету імені Івана Франка» |
Мова(и) викладання | Українська |
Термін дії освітньої програми | 5 років |
Підготувати бакалавра в галузі знань 01 Освіта/Педагогіка за спеціальністю 016 Спеціальна освіта (спеціалізації 016.02 Олігофренопедагогіка. Корекційна психопедагогіка) – компетентного конкурентоспроможного фахівця в галузі інклюзивної та спеціальної освіти, здатного розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми спеціальної та інклюзивної освіти з метою корекції і компенсації порушень психофізичного розвитку осіб з особливими освітніми потребами різних вікових груп, забезпечити діагностико-консультативну, корекційно-педагогічну, дослідницьку та культурно-просвітницьку діяльність у закладах системи освіти, охорони здоров’я і соціального захисту, який володіє знаннями про психолого-педагогічні особливості процесу розвитку, виховання та навчання осіб з особливостями розвитку, їх соціалізацію і реабілітацію. |
Предметна область (галузь знань, спеціальність, спеціалізація (за наявності) | 01 Освіта/Педагогіка 016 Спеціальна освіта 016.02 Олігофренопедагогіка. Корекційна психопедагогіка |
Орієнтація освітньої програми | Освітньо-професійна програма базується на загальновідомих положеннях та результатах сучасних наукових досліджень в галузі спеціальної освіти, корекційної психопедагогіки та спеціальної психології, спрямована на вивчення та використання актуальних, інноваційних моделей роботи з людьми з особливостями розвитку та інтелектуальною недостатністю. |
Основний фокус освітньої програми та спеціалізації | Освіта за спеціальністю 016 Спеціальна освіта та професійна підготовка у сфері корекційної психопедагогіки, практичної психології, професійної освіти для підготовки конкурентоспроможних фахівців до професійної діяльності. Розвиток здатності виявляти проблеми розвитку осіб і вміння розв’язувати складні задачі і практичні проблеми спеціальної освіти з метою корекції і компенсації порушень психофізичного розвитку осіб з особливими освітніми потребами різних вікових груп. Ключові слова: спеціальна освіта, олігофренопедагогіка, корекційна психопедагогіка, інклюзивне навчання, спеціальна психологія, інноваційні моделі роботи з особами з особливостями розвитку та інтелектуальною недостатністю |
Особливості програми | Навчання побудоване на дослідницьких засадах сфери соціальної і спеціальної педагогіки та психології, має акцент на технологічній компоненті та практико-орієнтовану спрямованість, що реалізується через навчально-виробничі практики (ознайомчу, волонтерську, навчальну та виробничу в закладах освіти) із залученням практиків із структур спеціальної освіти різної форми власності. |
Придатність до працевлаштування | Робочі місця в державному та приватному секторах у різних сферах діяльності, зокрема: учителі-дефектологи, вихователі спеціальних та інклюзивних груп дошкільних і шкільних загальноосвітніх навчальних закладів, асистенти вчителя загальноосвітнього навчального закладу з інклюзивним та інтегрованим навчанням; практичні психологи у спеціальній освіті, асистенти майстра виробничого навчання в системі профтехосвіти. |
Подальше навчання | Продовження освіти за другим (магістерським) рівнем вищої освіти. Набуття додаткових кваліфікацій в системі освіти дорослих. |
Викладання та навчання | Студентоцентроване та практико-орієнтоване навчання. Освітній процес здійснюється у таких формах: аудиторні навчальні заняття (лекції, лабораторні роботи, практичні та семінарські заняття), позааудиторні заняття (консультації із викладачами, написання та захист курсових робіт/проєктів); самостійна робота на основі підручників, навчальних посібників та конспектів лекцій, науково-дослідна робота, підготовка бакалаврської роботи); практична підготовка (навчальна, педагогічна, виробнича практики). Методи навчання: проблемно-пошуковий, діалогічний, інтерактивний, метод проєктів, кейс-метод тощо. Провідні принципи – науковості, системності та послідовності, доступності та зв’язку навчання з життям, активності, суб’єктності, дуальності, континуальності, випереджального та контекстного навчання. |
Оцінювання | Загальне оцінювання здійснюється відповідно до внутрішньої системи забезпечення якості освіти з шкалою («відмінно», «добре», «задовільно», «незадовільно») та відповідно за шкалою ЄКТС та 100-бальною шкалою Університету, а семестрові заліки – за шкалою ЄКТС, національною 2-рівневою шкалою («зараховано» / «не зараховано») та 100-бальною шкалою Університету. Форми контролю: поточний, проміжний (контрольно-модульний), підсумковий (семестровий), захист підготовлених творчих проєктів, презентацій практик, захист кваліфікаційної бакалаврської роботи. |
Інтегральна компетентність | Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі і практичні проблеми спеціальної та інклюзивної освіти у процесі корекційно-педагогічної, діагностико-консультативної, дослідницької та культурно-просвітницької діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування основних теорій і методів дефектології і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. |
Загальні компетентності (ЗК) | ЗК-1. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. ЗК-2. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. ЗК-3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК-4. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК-5. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. ЗК-6. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології. ЗК-7. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. ЗК-8. Здатність працювати в команді. ЗК-9. Здатність до міжособистісної взаємодії. ЗК-10. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів). |
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК) | СК-1. Усвідомлення сучасних концепцій і теорій функціонування, обмеження життєдіяльності, розвитку, навчання, виховання і соціалізації осіб з особливими освітніми потребами. СК-2. Здатність до аналізу вітчизняного та зарубіжного досвіду становлення і розвитку спеціальної та інклюзивної освіти. СК-3. Здатність застосовувати психолого-педагогічні, дефектологічні, медико-біологічні, лінгвістичні знання у сфері професійної діяльності. СК-4. Здатність планувати та організовувати освітньо-корекційну роботу з урахуванням структури та особливостей порушення (інтелекту, мовлення, слуху, зору, опорно-рухових функцій), актуального стану та потенційних можливостей осіб із особливими освітніми потребами. СК-5. Здатність реалізовувати ефективні корекційно-освітні технології у роботі з дітьми, підлітками, дорослими з особливими освітніми потребами, доцільно обирати методичне й інформаційно-комп’ютерне забезпечення. СК-6. Здатність працювати в команді, здійснювати комплексний корекційно-педагогічний, психологічний та соціальний супровід дітей з особливими освітніми потребами, в тому числі з інвалідністю в різних типах закладів. СК-7. Здатність дотримуватися вимог до організації корекційно-розвивального освітнього середовища. СК-8. Готовність до діагностико-консультативної діяльності. СК-9. Здатність застосовувати теоретичні, емпіричні методи психолого-педагогічного дослідження, статистичні методи обробки отриманої інформації, визначати достовірність результатів дослідження. СК-10. Здатність до системного психолого-педагогічного супроводу сім’ї, яка виховує дитину з особливими освітніми потребами. СК-11. Здатність дотримуватися основних принципів, правил, прийомів і форм суб’єкт-суб’єктної комунікації. СК-12. Здатність організовувати дитячий колектив, створювати в ньому рівноправний клімат і комфортні умови для особистісного розвитку вихованців та їхньої соціальної інтеграції. СК-13. Здатність будувати гармонійні відносини з особами з психофізичними порушеннями, їхніми сім’ями та учасниками спільнот без упередженого ставлення до їх індивідуальних потреб. СК-14. Здатність до роботи із спільнотою – на місцевому, регіональному, національному, європейському і більш широкому глобальному рівнях з метою формування толерантного, гуманного ставлення до осіб з особливими освітніми потребами, розвитку здатності до рефлексії, включаючи спроможність обдумувати як власні, так й інші системи цінностей. СК-15. Здатність аргументовано відстоювати власні професійні переконання, дотримуватись їх у власній фаховій діяльності. СК-16. Здатність до особистісного та професійного самовдосконалення, навчання та саморозвитку. СК-17. Здатність до застосування професійних медико-біологічних знань і практичних умінь і навичок, які є теоретичними основами побудови змісту корекційного, навчально-реабілітаційного процесу відповідної освітньої галузі. СК-18. Здатність оцінити структуру дефекту при психофізичних порушеннях (мовлення, інтелекту, функцій опорно-рухових та сенсорних систем). СК-19. Здатність виконувати корекційну навчально-виховну роботу з профілактики, подолання порушень психофізичного розвитку дітей з психофізичними порушеннями (залежно від нозології). СК-20. Здатність використовувати валідний і надійний психодіагностичний інструментарій |
Нормативний зміст підготовки здобувачів вищої освіти | РН 1. Знати сучасні теоретичні основи спеціальної освіти відповідно до спеціалізації, застосовувати методи теоретичного та експериментального дослідження у професійній діяльності, релевантні статистичні методи обробки отриманої інформації, узагальнювати результати дослідження. РН 2. Здійснювати пошук, аналіз і синтез інформації з різних джерел для розв’язування конкретних задач спеціальної та інклюзивної освіти. РН 3. Розуміти закономірності та особливості розвитку і функціонування, обмеження життєдіяльності у контексті професійних завдань. РН 4. Застосовувати для розв’язування складних задач спеціальної освіти сучасні методи діагностики психофізичного розвитку дітей, критично оцінювати достовірність одержаних результатів оцінювання, визначати на основі їх інтерпретації особливі освітні потреби дітей та рекомендації щодо створення найоптимальніших умов для здобуття освіти. РН 5. Розуміти принципи, методи, форми та сутність організації освітньо-корекційного процесу в різних типах закладів. РН 6. Планувати освітньо-корекційну роботу на основі результатів психолого-педагогічної діагностики осіб з особливими освітніми потребами з врахуванням їхніх вікових та індивідуально-типологічних відмінностей. РН 7. Вільно спілкуватися державною та іноземною мовами у професійному середовищі, володіти фаховою термінологією та професійним дискурсом. РН 8. Організовувати і здійснювати психолого-педагогічне вивчення дітей з особливостями психофізичного розвитку, діагностико-консультативну діяльність. РН 9. Мати навички комплектування та організації діяльності спеціальних закладів освіти, спеціальних груп у закладах дошкільної освіти, спеціальних класів у закладах загальної середньої освіти тощо. РН 10. Здійснювати спостереження за дітьми з психофізичними порушеннями (інтелекту, мовлення, зору, слуху, опорно-рухових функцій тощо), реалізовувати корекційно-педагогічну роботу з урахуванням їхніх психофізичних, вікових особливостей, індивідуальних освітніх потреб, можливостей та здібностей. РН 11. Застосовувати у професійній діяльності знання про методики, технології, форми і засоби реабілітації та корекційно-розвивального навчання дітей з особливими освітніми потребами. РН 12. Аргументувати, планувати та надавати психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (допомогу) відповідно до рівня розвитку і функціонування, обмеження життєдіяльності дитини з особливими освітніми потребами. РН 13. Володіти методиками сприяння соціальній адаптації осіб з особливими освітніми потребами, їхньої підготовки до суспільної та виробничої діяльності. РН 14. Реалізовувати психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзії у ролі вчителя-дефектолога, асистента вихователя закладу дошкільної освіти, асистента вчителя закладу загальної середньої освіти тощо. РН 15. Застосовувати у професійній діяльності сучасні універсальні та спеціалізовані інформаційні системи та програмні продукти; бібліотечні ресурси та технології, зокрема електронні; спеціальну апаратуру та інструменти. РН 16. Приймати обґрунтовані рішення з урахуванням цілей, ресурсних і законодавчих обмежень, ціннісних орієнтирів. РН 17. Мати навички самостійного навчання та пошуку необхідної інформації. РН 18. Демонструвати соціально відповідальну та свідому поведінку, слідувати гуманістичним та демократичним цінностям у професійній та громадській діяльності. РН 19. Вживати ефективних заходів щодо збереження здоров’я (власного й оточення) та за потреби визначати зміст запиту до супервізії. РН 20. Складати та реалізовувати програму психопрофілактичних та просвітницьких дій, заходів психологічної допомоги у формі лекцій, бесід, круглих столів, ігор, тренінгів. РН 21. Володіти культурою спілкування, його формами, способами, вербальними і невербальними засобами. РН 22. Створювати відповідний клімат у корекційно-педагогічному та інклюзивному середовищі. |
Кадрове забезпечення | Понад 70% науково-педагогічних працівників, задіяних до викладання професійно-орієнтованих дисциплін, мають наукові ступені за спеціальністю. Науковий рівень кваліфікації професорсько-викладацького складу, який забезпечує викладання дисциплін, відповідає ліцензійним умовам та державним вимогам до акредитації зазначеної спеціальності. Науково-педагогічні працівники не менше ніж один раз на п’ять років проходять стажування. |
Матеріально-технічного забезпечення | Матеріально-технічне забезпечення дозволяє повністю організувати освітній процес протягом усього циклу підготовки з використанням сучасного мультимедійного обладнання (SMART-дошки, проєктори, комп’ютери). Для проведення практичних і лабораторних робіт, інформаційного пошуку та обробки результатів досліджень наявні спеціалізовані комп’ютерні класи Університету з необхідним програмним забезпеченням та необмеженим відкритим доступом до Інтернет-мережі та мультимедійного обладнання, сучасного науково-методичного забезпечення кабінетів, а також платформи для дистанційного/електронного навчання Moodle. |
Інформаційне та навчально-методичного забезпечення | Використання в освітньому процесі електронних освітніх ресурсів, технологій змішаного та дистанційного навчання, системи електронного навчання Moodle, віртуального навчального середовища Львівського національного університету імені Івана Франка, бібліотечного ресурсу (фахова література, вітчизняні та закордонні фахові періодичні видання, у тому числі й у електронному форматі). Навчально-методичне забезпечення: профіль освітньої програми, навчальний план, робочі навчальні плани; навчальні і робочі програми (силабуси), комплекси навчально-методичного забезпечення до кожної дисципліни навчального плану, програми практичної підготовки, робочі програми практик, методичні матеріали для проведення атестації. |
Національна кредитна мобільність | Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника; Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Київський державний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича. |
Міжнародна кредитна мобільність | Жешівський університет (м. Жешів, Польща), Гайдельберський університет (м.Гайдельберг, Німеччина), Констанський університет (м. Констанц, Німеччина), Бременський університет (м.Бремен, Німеччина) |
Навчання іноземних здобувачів вищої освіти | На основі Правил прийому до Львівського національного університету імені Івана Франка |
Код н/д | Компоненти освітньої програми (навчальні дисципліни, курсові проєкти (роботи), практики, кваліфікаційна робота) | Кількість кредитів | Форма підсумк. контролю |
1. ОБОВ’ЯЗКОВІ КОМПОНЕНТИ ОП 1.1. Цикл загальної підготовки | |||
ЗК 1.1.01 | Історія України | 3 | екзамен |
ЗК 1.1.02 | Історія української культури | 3 | екзамен |
ЗК 1.1.03 | Філософія | 3 | екзамен |
ЗК 1.1.04 | Іноземна мова | 12 | екзамен |
ЗК 1.1.05 | Українська мова (за професійним спрямуванням) | 3 | залік, екзамен |
ЗК 1.1.06 | Фізвиховання | 3 | залік |
1.2. Цикл професійної і практичної підготовки | |||
ПП 1.2.01 | Моделі та технології корекції, габілітації та реабілітації | 3 | Залік |
ПП 1.2.02 | Безпека життєдіяльності та охорона праці | 3 | Залік |
ПП 1.2.03 | Психофізіологія | 3,5 | Екзамен |
ПП 1.2.04 | Основи психології | 5 | Екзамен |
ПП 1.2.05 | Нейропсихологія та нейрокорекція | 6 | Екзамен |
ПП 1.2.06 | Спеціальна психологія | 4 | Екзамен |
ПП 1.2.07 | Сенсорні системи і їх порушення | 3 | Залік |
ПП 1.2.08 | Основи науково-педагогічних досліджень в спеціальній освіті | 5 | Залік |
ПП 1.2.09 | Невропатологія | 4 | Екзамен |
ПП 1.2.10 | Психологія людей з інтелектуальної недостатністю | 4 | Залік |
ПП 1.2.11 | Вступ до спеціальності | 3 | Екзамен |
ПП 1.2.12 | Патопсихологія та психологія здоров’я | 4 | Залік |
ПП 1.2.13 | Математично-статистичні методи обробки даних емпіричних досліджень | 3 | екзамен залік |
ПП 1.2.14 | Інформаційні технології та технічні засоби навчання | 4 | Залік |
ПП 1.2.15 | Людина з інтелектуальною недостатністю в реаліях сучасного світу | 4 | Залік |
ПП 1.2.16 | Основи інклюзивного навчання | 5 | Екзамен |
ПП 1.2.17 | Організація навчально-корекційного середовища для дітей з порушенням розвитку | 3 | Залік |
ПП 1.2.18 | Педагогіка та спецпедагогіка | 3,5 | Екзамен |
ПП 1.2.19 | Анатомія, фізіологія та основи генетики людини | 5 | Екзамен |
ПП 1.2.20 | Мовленнєві системи та їх порушення з основами логопедії | 5 | Залік |
ПП 1.2.21 | Вікова педагогічна психологія | 5,5 | Екзамен |
ПП 1. 2. 22 | Курсова робота | 6 | Диф. залік |
Практика | |||
ПП 1.2.23 | Навчально-ознайомча практика | 3 | диф. залік |
ПП 1.2.24 | Навчальна (волонтерська) практика | 4,5 | диф. залік |
ПП 1.2.25 | Навчальна (психолого-педагогічна) практика | 3 | диф. залік |
ПП 1.2.26 | Педагогічна пропедевтична практика | 4,5 | диф. залік |
ПП 1.2.27 | Педагогічна практика | 3 | диф. залік |
ПП 1.2.28 | Виробнича практика | 6 | диф. залік |
Державна атестація | |||
ПП 1.2.29 | Кваліфікаційна робота із захистом в ЕК | 7,5 | екзамен |
Спеціалізація 016.02 “Олігофренопедагогіка” | |||
ПП 1.2.1.01 | Психолого-педагогічний супровід особи з інтелектуальною недостатністю | 3 | залік |
ПП 1.2.1.02 | Комплексна допомога особам з аутизмом | 3 | екзамен |
ПП 1.2.1.03 | Організація процесу соціальної адаптації осіб з з інтелектуальною недостатністю | 5 | екзамен |
ПП 1.2.1.04 | Робота у виробничих майстернях | 3 | екзамен |
Спеціалізація 053 “Спеціальна психологія” | |||
ПП 1.2.2.01 | Психологічний супровід сімей | 3 | екзамен |
ПП 1.2.2.02 | Психологічна діагностика та корекція порушень розвитку | 7 | екзамен |
ПП 1.2.2.03 | Соціально-психологічний супровід сім’ї людини з інтелектуальною недостатністю | 3 | екзамен |
ПП 1.2.2.04 | Поведінкові та ресурсноорієнтовані психотерапевтичні технології | 3 | залік |
Загальний обсяг обов’язкових компонент: | 180 | ||
2. ВИБІРКОВІ НАВЧАЛЬНІ ДИСЦИПЛІНИ | |||
2.1. Дисципліни вільного вибору студента 2.1.1. Цикл загальної підготовки | |||
ЗК2.1.1.01 | Дисципліни вільного вибору | 12 | залік |
2.1.2. Цикл професійної і практичної підготовки | |||
ПП 2.01.01 | Психологічна діяльність в особливих умовах | 5 | залік |
Прийоми ефективної комунікації | |||
Посттравматична логопедична допомога | |||
ПП 2.01.02 | Психологічний супровід людей з важкими комплексними порушеннями | 83 | залік |
Копінг-терапія у роботі спеціального педагога | |||
Робота з людьми з порушенням емоційно-вольової сфери | |||
ПП 2.01.03 | Технології психокорекційної роботи з дітьми з гіперактивністю та дефіцитом уваги(англ. мовою) | 5 | залік |
Диференційоване оцінювання та навчання в інклюзивному класі | |||
Психокорекція в інклюзивному етносередовищі | |||
ПП 2.01.04 | Основи ортопедагогіки | 5 | залік |
Робота логопеда з різними нозологіями | |||
Фізична реабілітація осіб з порушеннями розвитку | |||
ПП 2.01.05 | Спецметодика навчання елементарних математичних уявлень та інформатики | 4 | залік |
Економічна соціалізація дітей із психофізичними порушеннями в умовах євроінтеграції | |||
Основи медіаграмотності | |||
ПП 2.01.06 | Основи міжкультурної комунікації (англ. мовою) | 3 | залік |
Робота з людьми з порушеннями розвитку впродовж життя | |||
Психологічне забезпечення дозвілля осіб з порушеннями розвитку | |||
ПП 2.01.07 | Формування соціальних компетенцій осіб з порушенням розвитку | 4 | залік |
Травматерапія | |||
Психологія мисленнєвих образів | |||
ПП 2.01.08 | Технології психокорекційної роботи з дітьми із аутизмом | 7 | залік |
Психолінгвістика | |||
Конфліктологія | |||
ПП 2.01.09 | Профорієнтація та методика профорієнтаційної роботи з різними категоріями населення | 3 | залік |
Основи соціалізації осіб з інтелектуальною недостатністю та органічними ураженнями ЦНС | |||
Психологія людей з порушеннями мовлення | |||
ПП 2.01.10 | Апаратні методи діагностики | 5 | залік |
Спецметодика природознавства та географії | |||
Основи психотренінгу | |||
ПП 02.01.11 | Рання діагностика та корекція дітей з порушеннями | 4 | залік |
Психолого-педагогічна діагностика | |||
Спецметодика соціально-побутової орієнтації | |||
Загальний обсяг вибіркових компонент: | 60 | ||
ЗАГАЛЬНИЙ ОБСЯГ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ | 240 |
Форма атестації здобувачів вищої освіти
Атестація випускників освітньо-професійної програми спеціальності 016 «Спеціальна освіта»
дійснюється у формі атестаційного комплексного екзамену та/або кваліфікаційної роботи із захистом в ЕК
Атестація здійснюється відкрито і публічно та завершується видачею документа встановленого зразка про присудження
їм ступеня бакалавра із присвоєнням кваліфікації: Бакалавр зі спеціальної освіти. Практичний психолог у сфері спеціальної освіти.